Under sommarsäsongen ökade TUI Nordics försäljning med 14 procent jämfört med motsvarande period i fjol. Antalet kunder steg med 5 procent och det genomsnittliga priset ökade med 9 procent. Det visar TUI Groups pre-closing statement.
Inför vintern ligger TUI Nordics försäljningsingång fram till 24 september 8 procent över fjolårsnivån för jämförbara tal, antalet kunder är 9 procent upp medan snittpriserna ligger 1 procent under nivån vid motsvarande period i fjol.
För hela TUI-koncernen ökade sommarförsäljningen med 8 procent. Förutom Norden gick främst Tyskland och Benelux starkt. Störst efterfrågan har var det på resor till Grekland, Bulgarien, Kroatien, Italien, Kap Verde och långdistans.
Koncernernas sammanlagda vinterförsäljning fram till 24 september ligger 7 procent över fjolårsnivån, antalet kunder är 3 procent fler och snittpriserna 5 procent upp. TUI skriver att tillväxten är stor i bokningarna till Cypern, Kap Verde, Cypern, Nordafrika och Thailand. Vidare ser koncernen en något minskad efterfrågan på resor till Karibien efter orkanerna som drabbat området.