Flygbolaget BRA hade ett tungt första år i luften. Samtidigt som antalet passagerare på den svenska marknaden ökade med med 3 procent 2016, sjönk BRA:s passagerarantal till 2,2 miljoner, en minskning med 0,6 procent jämfört med Sverigeflygs och Malmö Aviations samlade passagerarvolym året innan. Dessutom föll kabinfaktorn med 2 procentenheter och enhetsintäkten med 0,1 procent.
Detta ledde till en rörelseförlust på 246,3 miljoner kronor 2016, att jämföra med en vinst på 34,6 miljoner för Sverigeflyg och Malmö Aviation året innan. Rensat från engångskostnader i samband med sammanslagningen landade resultatet på minus 136 miljoner kronor.
Omsättningen sjönk från 2,66 miljarder kronor 2015 till 2,54 miljarder i fjol.
– Sammanslagningen gick inte som planerat. Vi fick inte iväg de volymer vi ville vilket direkt påverkade resultatet, säger Christian Clemens, vd för BRA, till Travel News.
Enligt Clemens har dock 2017 börjat betydligt bättre med 9 500 fler passagerare jämfört med första halvåret i fjol. Även resultatet har lyft.
– När vi stängde första halvåret låg resultatet 80 miljoner kronor bättre än i fjol då engångskostnaderna är borträknade.
BRA lanserades den 29 februari 2016 när Malmö Aviation, Sverigeflyg och Braathens Regional samlades under ett gemensamt varumärke.
——
I nästa nummer av Travel News som kommer i mitten av september är det dags för den årliga ”Flygtoppen”. Där skriver vi mer om den svenska och internationella flygbranschen.
Här kan du skaffa en prenumeration.