Annons:

Premium

Så jämställd är resebranschen

Männen styr fortfarande resebranschen. Jämställdheten inom resebranschens toppskikt ligger fortsatt och guppar kring en tredjedel kvinnor i styrelserna, precis i närheten av nivån bland svenska börsbolag. I ledningsgrupperna ser det bättre ut. PLUS-artikel för prenumeranter. 

Det är ett välbekant faktum att kvinnor utgör hälften av befolkningen. Ett annat välbekant faktum är att det ofta är kvinnan som fattar de avgörande köpbesluten i hemmen, och resor är inget undantag. Därför kan det ses som extra ironiskt när bolag i resebranschen fortfarande domineras av män, särskilt på vd- och styrelsenivå.

Det känns fånigt att skriva ”vita medelålders män”, men så skulle man kunna sammanfatta läget.Att räkna huvuden är förstås ett trubbigt instrument, men det är också effektivt.

Alla kan ha sina egna förklaringar till varför saker och ting blir som de blir, men sammantaget bildas ofrånkomligen ett mönster som man kan förhålla sig till. Det är förstås snårigt att dra för stora växlar på jämförelser över tid – vissa bolag har fått utländska ägare, andra har fusionerats eller försvunnit från marknaden av andra anledningar.

I år tog vi kort och gott tempen på de fyra största aktörerna inom flyg, hotell, arrangör, privatresebyrå och affärsresebyrå – men tittade samtidigt även på styrelsernas sammansättning. Ibland blir det på nordisk nivå, ibland på koncernnivå. Ibland hamnar vi i Norge.

Travel News gör med jämna mellanrum nedslag för att ta tempen på den svenska resebranschens könsfördelning. 2008 och 2013 undersökte vi ledningsgruppernas sammansättning i de 35 största resebolagen. Resultatet var hoppingivande, med 45 procent kvinnor i ledningsgrupperna mot 34 procent fem år tidigare.

Några 45 procent kvinnor uppnår vi inte som genomsnitt i ledningsgrupperna bland de bolag som vi tittat på 2017, snarare är resultatet 37 procent. Samtidigt finns börsens statistik som ett bra ”index” för den generella utvecklingen. Och börsen blir sakta bättre.

− Kvinnor i styrelsen har i år ökat från 30 till 33 procent, säger Amanda Lundeteg, vd för stiftelsen Allbright. På de övriga områdena står det tyvärr still, med 6 procent kvinnliga vd:ar och 20 procent kvinnor i ledningsgrupperna.

Rent statistiskt borde resebranschen ha fler kvinnor på höga poster, och på vissa sätt stämmer det. Våra 20 bolag blir faktiskt slagna av börsen med knapp marginal när det gäller styrelserepresentation (32 procent mot 33 procent), medan resebranschen kammar hem segern i ledningsgrupperna (37 procent mot 20 procent). Och även om 3 av 20 kvinnliga vd:ar låter beklämmande lite är 15 procent onekligen betydligt bättre än 6 procent på börsen.

Flyget är fortsatt en övervägande manlig affär, men slipsarna är inte helt dominerande; i SAS styrelse ingår 6 av 19 kvinnor, BRA har en ledningsgrupp med 33 procent kvinnor och Norwegians norska styrelse har fördelningen tre kvinnor och fyra män.

Arrangörer och resebyråer går framåt, med TUI som bra exempel och Etraveli som mindre bra. Ticket har en kvinnlig vd och fyra kvinnliga styrelseledamöter av fem. Resia Travel Group har en styrelse med två av sju ledamöter som är kvinnor, samt en desto mer jämställd ledningsgrupp, med Eva Moen som vd, där fyra män och fyra kvinnor ingår.Sanna Lindgren är HR-chef på Resia. Hon menar att förebilder i toppen skapar en positiv spiral framåt.

− Med starka förebilder i ledning och styrelse är vi övertygade om att vi lockar fler personer med rätt kompetens oavsett kön, både till branschen och till oss på Resia. Vi blir helt enkelt bättre på att attrahera potentiella och befintliga medarbetare genom att visa på vad andra har åstadkommit. En av våra grundpelare på Resia är respekt för människors lika värde och det lever vi efter varje dag. Man eller kvinna – vi vill att rätt person med rätt kompetens ska få ut sin rätta potential.

Sanna Lindgren menar att resebranschen i många avseenden varit ledande kring könsfördelningen på högre ledningsnivåer. Men att det skulle finnas någon särskilt ”kvinnlig” kultur på Resia håller hon inte med om.

− Kulturen sitter i alla människor och är inte beroende av kvinna eller man. Att leva en företagskultur är ett aktivt val som alla medarbetare gör varje dag de kommer till jobbet. Vår företagskultur skapas av oss och för oss som jobbar på Resia, varje dag.

Inom kategorin affärsresor är det lätt att tänka manlig dominans, men det är en gammal myt. Inom segmentet travel managers – alltså reseköpare på större bolag – har könsfördelningen alltid varit jämn. Lotten Fowler på affärsresenätverket SBTA resonerar:

− Jag tror att den stora andelen kvinnor i travel manager-rollen kommer sig av att den från början utvecklades från en HR-funktion eller en administrativ roll, och att kvinnorna som satt där tog klivet in och banade väg för andra. Det har alltså inte handlat om att ”ta plats” på samma sätt som i många andra yrken. Så kvinnor fattar till stor del besluten kring företagens affärsresor.

Hur ser det ut på hemmafronten när semesterresan ska klickas fram?

− Den siffra vi har från USA är att kvinnor fattar 75 procent av besluten inom privatresesegmentet samtidigt som de utgör 50 procent av affärsresenärerna, säger Michael Schüller, vd för den Expedia-ägda affärsresebyrån Egencia, med 300 anställda i Sverige.

Han tycker att branschens jämställdhetsutveckling borde gå fortare, och menar att man på Egencia jobbar hårt för att uppnå en bra balans när det gäller kön och etnicitet.

− Vi är helt övertygade om att det leder till bättre resultat, och det finns forskning som visar på att jämställda företag blir mer innovativa och framgångsrika. Man måste bara bestämma sig för att det är viktigt. När man väl lyckas bryta det gamla mönstret går det lättare framåt.

På Egencia presenteras till exempel alltid två slutkandidater för ett jobb, en av varje kön.
Samtidigt medger Michael Schüller att de har vissa problem med rekryteringen av kvinnor.

− Det är bekymmersamt, säger han. Vi har svårt att hitta kvinnor till chefsroller och till tjänster inom teknik och utveckling. Där har hela branschen en enorm utmaning. Resebranschen blir allt mer digital och kvinnor fattar resebesluten. Det säger sig självt att det inte bara kan vara män som utvecklar teknik och gränssnitt.

Carlson Wagonlit är ett annat bra exempel på en affärsresebyrå som jobbar med jämställdhet. I den nordiska ledningsgruppen är 6 av 9 kvinnor, och det svenska bolaget har en kvinnlig vd i Gun Wikström. Globalt har CWT hela 72 procent kvinnliga anställda.

Detta återspeglas för övrigt väl i det sammantagna lilla utsnittet av affärsresebyråer, där kvinnor tar hela 62 procent av ledningsgruppernas platser.

På hotellsidan har glastaket gjort sig påmint i det att det finns många kvinnliga hotellchefer men få chefer på lednings- eller koncernnivå. Scandic har tidigare hyllats för sin jämställdhet, men sedan den tidigare Travel News-genomgången har ledningsgruppen med 4 av 10 kvinnor nu ändrats till 2 av 10.

Elite är likvärdiga med 2 av 9 i ledningsgrupp och 3 av 8 i styrelsen. Hos Nordic Choice är siffran för ledningsgruppen 2 av 5, och informationschef Kenneth Hultgren framhåller att koncernen har 54 procent kvinnliga avdelningschefer och 52 procent kvinnliga hotelldirektörer.

Hans kollega Tina Tropp Jerresand, HR-chef på At Six i Stockholm och med många år som rekryterare inom branschen bakom sig, är positiv till utvecklingen.

− När det gäller hotelldirektörsnivå så måste jag säga att hotellbranschen är ett föredöme med väldigt många kvinnor i dessa befattningar. Jag tycker att branschen rent generellt har haft en positiv utveckling med fler kvinnor de sista 10 åren.

Text: Christian von Essen

 

FAKTA