Annons:

Kjos: Arlandasatsning hotas av flygskatt

Norwegian bromsar expansionsplanerna på Arlanda om flygskatten blir verklighet. Det säger flygbolagets vd Bjørn Kjos till Travel News.

Norwegians vd Bjørn Kjos har i flera år pratat om att göra Arlanda till nav för flygbolagets trafik mellan Asien och USA. Gårdagens presskonferens i Stockholm var inget undantag. På önskelistan för nästa år finns direktförbindelser från Arlanda till tio nya asiatiska destinationer, bland annat Dehli, Calcutta, Seoul, Chengdu och Hongkong. Men om regeringen inför den planerade flygskatten bromsar Norwegian sina planer och flyttar satsningen till främst Köpenhamn, enligt Kjos.

– Vi verkar i en bransch med stor prispress och hög prismedvetenhet. Om vi måste höja biljettpriserna på grund av en skatt flyger Asienresenärerna via Mellanöstern i stället, även om flygtiden är tre till fem timmar längre. Vi vet att det är så, även om det bara gäller drygt 400 kronor, säger Kjos och fortsätter:

– Arlanda kan glömma vår Asiensatsning om flygskatten införs. Därför är jag övertygad om att väldigt många politiker i andra länder hoppas på en svensk flygskatt.

Bjørn Kjos tror att Skavsta får svårt att överleva med en flygskatt.

– Man får räkna med att Skavsta tvingas stänga. När flygskatten på 88 kronor infördes i Norge lades Rygge ner vilket betyder att flygtrafiken nu har flyttats till Oslo. Det gör flygtiden 30-40 minuter längre något som inte är så miljövänligt. Nu vill majoriteten av partierna i Norge ta bort flygskatten igen.

Näringsminister Mikael Damberg backar dock inte från flygskatten.
– Regeringen är väldigt tydlig med att flyget måste bära sina samhällsekonomiska kostnader och det gäller även utsläppen av koldioxid. Vi vill ha en flygskatt men vi har inte bestämt hur den ska utformas än, säger Mikael Damberg till Svenska Dagbladet.

Det är inte bara flygskatten som enligt Norwegian står i vägen för Norwegians planer på att göra Arlanda till ett nav för Asientrafiken. Bolaget kämpar också för att få flyga över Ryssland, ett tillstånd som i dag SAS är enda skandinaviska bolag att inneha. Hittills har de skandinaviska regeringarnas försök att förhandla fram ett tillstånd som gäller även för Norwegian och andra bolag varit resultatlösa.
– Oavsett flygskatt vill vi ha tillstånd att flyga över Ryssland, säger Kjos till Travel News.

Norwegians stora expansion de senaste åren har dock varit i västerled. Men nu visar statistik från Flygresor.se att flygsökningarna på USA minskar. I februari såg dessutom Ticket är en 10-procentig nedgång USA-bokningarna jämfört med motsvarande månad i fjol. Men Norwegian har inte märkt någon Trump-effekt ännu, enligt Kjos.
– Det påverkar Mellanösternbolagen mer. Vi har inte så många passagerare från de länder som kan drabbas av ett eventuellt inreseförbud och jag tror inte att det kommer få någon negativ inverkan på USA-resandet framöver. Det är i alla fall inget vi har med i våra kalkyler i nuläget, säger han.

Norwegians önskelista för direktflyg till Asien från Arlanda
Dehli
Karachi
Calcutta
Mumbai
Islamabad
Lahore
Chengdu
Seoul
Osaka
Hongkong
Källa: Norwegian

En kommentar

  1. You Kim: Det är lågprisbolagen som är anledning till att en flygskatt behövs. Man säljer resor som är billigare än ArlandaExpress. Det betyder att något är galet. Lågprisbolagen är också stamkunder på ARN´s svarta lista. De vägrar att ersätta drabbade passagerare.. Vi måste stoppa den lavinartade ökningen av flygtrafiken. Många andra länder i EU har redan infört flygskatt.