Annons:

Mobilen, allt viktigare resverktyg

Mobilen blir alltmer det självklara navet i resans alla delar: inspiration i sociala medier, prisjämförelser, bokningar, nedladdning av resehandlingar och som guide på resmålet. 

Artificial Intelligence (AI), scanning och personaliserade appar blir nästa steg i vårt allt mer mobilanpassade resande menar onlineresebyrån Travellink. Mer än varannan resenär världen över använder idag mobila enheter för att låta sig inspireras och söka information. Ungefär var tredje resenär bokar dessutom sin resa via en mobil enhet. De resenärer som en gång bokat en resa via mobilen är dubbelt så benägna som andra att göra det igen.

– Resenärer ser alltmer mobilen som det viktigaste verktyget i resans alla faser. I takt med att tekniken utvecklas och mobilen blir en större del av vår vardag, kretsar allt mer av vårt resande kring mobilen, säger Erik Wikander, Nordenchef på Travellink i ett pressmeddelande.

I rapporten Mobile devices – the ultimate travel companion presenterar eDreams Odigeo, där nordiska Travellink ingår, fakta och trender kring resenärers användande av mobila enheter. Rapporten är framtagen i samband med att Mobile World Congress 2017 äger rum i Barcelona.

Under det senaste året har antalet besök på mobila enheter ökat kraftigt hos Travellink och dess systerföretag. Användandet av mobil och surfplattor når sin kulmen i juli och augusti när vi spenderar som mest tid utomhus.

Med Artificial Intelligence (AI) får resenärerna en personlig guide, resebyrå och concierge direkt i fickan att kunna använda för att hitta de bästa lokala tipsen och platserna under hela resan.

Tekniken Augmentet Reality (AR), vilket fick sitt stora genombrott genom Pokémon Go, skapar en verklighetstrogen miljö som kompletteras med till exempel ljud och grafik som därmed maxar resenärernas upplevelser på allt från flygplatser till museum och kända sevärdheter.

Att knappa in personliga uppgifter manuellt på mobilen upplevs ofta som krångligt. Nya scanningfunktioner ska göra det enklare för resenärerna att överföra uppgifter från ID-handlingar som sedan säkert kan lagras och återanvändas på sajter och appar.

Senare i år lanserar Travellink en ny app som ger resenärerna personaliserad information och funktioner i form av individuella uppgifter, tjänster från externa partners såsom information från flygbolag om förseningar, bagageband och gater samt uppgifter om tidigare sökningar och bokningar. Information som dessutom enkelt kan delas med andra.

 

 

 

Kommentarer är stängda.