SAS har beställt 30 A320neo-plan, varav fyra redan har levererats och ytterligare fyra är på gång under de kommande månaderna. Det är de här planen som ska placeras i bolagets nya irländska dotterbolag som från och med vintern 2017/2018 ska flyga med irländsk licens. Det nya bolaget ska ha två baser, en på Heathrow i London där verksamheten drar igång sista kvartalet 2017, och den andra i Spanien där starten är planerad till efter årsskiftet.
– Det handlar om 5-8 plan i ett initialt skede och just nu har vi inga planer på att det ska vara fler, säger Fredrik Henriksson, presschef på SAS, till Travel News.
Alla detaljer är fortfarande inte klara men enligt Fredrik Henriksson ska det irländska dotterbolaget ta hand om ”de mest olönsamma och konkurrensutsatta Europalinjerna in till Skandinavien”. Ett exempel är trafiken till och från London.
– Här är det mycket fördelaktigare att ha personalen baserad i London, säger han.
Flygplanen som baseras i London och Spanien kommer att ha samma kunderbjudande och utseende som SAS övriga flygverksamhet med motsvarande krav på säkerhet och standarder, uppger SAS. Lokal personal ska anställas på lokala villkor med lokala överenskommelser.
– Tanken är att på sikt skapa ett lönsamt SAS. Vi måste få ner våra kostnader som idag ligger långt över konkurrenterna. Med personal stationerad i andra länder får vi ner arbetsgivaravgifterna, säger Fredrik Henriksson.
Betyder detta att skandinavisk personal kommer att sägas upp?
– Vi hoppas att kunna lösa detta med naturlig avgång. Vi står inför många pensionsavgångar i Skandinavien. Inga varsel är planerade för vår flygande personal.
Är det aktuellt med uppsägningar av övrig personal?
– Vi har sedan årsbokslutet för 15/16 kommunicerat att vi måste bli färre. Vi ser över kostnaderna för vår administrativa personal.
SAS uppger att mindre uppstartskostnader för det nya luftfartstillståndet och nya baserna förväntas belasta resultatet inledningsvis. Den ekonomiska effekten från verksamheten på baserna kommer till en början av vara liten, men kommer successivt öka i takt med att verksamheten utvecklas.
Parallellt med etableringen av det nya luftfartstillståndet planerar SAS ytterligare strukturella åtgärder för verksamheten, i enlighet med vad som meddelades i bokslutskommunikén 2015/2016. Fram till 2019 ska bolaget dra ner kostnaderna med 1,5 miljarder kronor, att jämföra med de 36,5 miljarder man hade i kostnader under senaste bokslutsåret.