Annons:

Souvenirer inte så populärt bland svenskar

Svenskar är inte lika benägna att köpa souvenirer med sig hem från resan som exempelvis ryssar och kineser visar en ny undersökning från resesöksajten Momondo. Hellre köper vi kläder, skor och alkohol med oss hem.

Enligt en undersökning från resesöksajten Momondo som genomförts i 20 länder är svenskar de som köper allra minst souvenirer med sig hem – mindre än var tredje svensk uppger att de köper souvenirer med sig hem. Ryssar, portugiser och kineser är de som köper mest.

– Globalt sett är souvenirer det vanligaste köpet att ta med sig hem från resan. Antingen som minne eller att ge bort till vänner och bekanta. Men när det kommer till inköp av saker på resan för svenskar handlar det oftare om att priset på varan är billigare än hemma, snarare än att köpa med sig ett minne från resan, säger Robin Eriksson, Nordenchef på Momondo i ett pressmeddelande.

Unga svenskar köper mer souvenirer än äldre: Bland 18-22-åringarna uppger 40 procent att de köper souvenirer med sig hem, samma siffra för åldersgruppen 55-66 år är 25 procent.

Undersökningen genomfördes i 20 länder med 29 000 deltagare i åldern 18-65 år och är utförd av Cint på uppdrag av Momondo. Den genomfördes mellan 6 – 13 januari 2016 och bland deltagarna var 1008 svenskar.

Topplista för svenskarna att ta med sig hem från resan

1. Kläder och skor 40 %
2. Alkoholhaltiga drycker 32 %
3. Souvenirer 32 %
4. Parfym, kosmetika och hudvård 24 %
5. Godis 20 %
6. Delikatesser 16 %
7. Smycken 15 %
8. Elektronik 10 %
9. Tobak 9 %
10. Jag köper inte med saker hem från resan 8 %
11. Annat 7 %
12. Leksaker 6 %

 

Kommentarer är stängda.