Annons:

Stockholms tunnelbana kan få förarlösa tåg om nio år

Förarlösa tunnelbanetåg finns redan på många platser runt om i världen. Men inte i Stockholm. Om nio år kan det dock blir ändring på det. 2025 hoppas man att samtliga stationer på röda linjen är försedda med plattformsväggar så att tågen kan köras utan förare.

Förarlösa tunnelbanetåg i Stockholm kan bli verklighet inom nio år skriver DN. Landstingets trafiknämnd har bestämt att gå vidare med planerna i samband med att den röda linjen upprustas. Det är inte bara att byta ut tågen – förarlösa tåg kräver plattformsväggar på alla stationer, förstärkta stängsel på utomhussträckor och system som larmar om någon beträder spåret.

– Men vi kommer att skynda långsamt. Vi har genomfört försök med plattformsväggar i liten skala. Nu ska vi ha fullskaleförsök på två stationer. Om det fungerar väl kommer röda linjen att få plattformsväggar på alla stationer och förarlös trafik, säger trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) till DN.

Fördelarna med förarlösa tåg är många: tågen kan köras tätare och punktligheten ökar. Men inte alla håller med om att fördelarna väger över.

– Vi har länge kämpat för plattformsväggar och vi är inte motståndare till förarlösa tåg. Det som bekymrar oss mest är hur man klarar av incidenter, stök och tekniska problem när det inte finns någon ansvarig människa på tågen, säger Jannis Konstantis, tunneltågförare och ordförande i fackklubben Seko Tunnelbanan till DN.

– De kommer att spara på personal. Det betyder att det blir färre människor i tunnelbanenätet. Det ger inte ökad trygghet och säkerhet för resenärerna, säger Jannis Konstantis också.

Upprustningen av den röda linjen i Stockholms tunnelbana kostar miljarder. Budgeten är 12,7 miljarder kronor.

2025 räknar man med att samtliga stationer på den röda linjen är försedda med plattformsväggar och att tågen kan köras utan förare.

 

En kommentar

  1. TIBORFOTO da iMMORTALIZER: Grattis!! I BUDapest finns redan på M-4...