Upplevelsekoncernen Parks and Resorts, i vilken nöjesparkerna Gröna Lund, Kolmården, Skara sommarland och Furuvik ingår, har satsat 220 miljoner kronor på nya upplevelser i parkerna inför den kommande säsongen.
– För att bibehålla en positiv besöksutveckling krävs en kontinuerlig förnyelse av våra parker, säger Christer Fogelmarck, koncernchef för Parks and Resorts i ett pressmeddelande.
Med nya attraktioner och temabaserade miljöer och restaurangkoncept hoppas man locka fler besökare. Bland annat Gröna Lund har satsat stort på just själva matupplevelsen och Parks and Resort har lagt cirka 10 miljoner kronor på att skapa ett så attraktivt restaurangutbud som möjligt, bland annat genom att ta in kocken Jonas Dahlbom som kulinarisk ledare.
Enligt Parks and Resorts är fler attraktionsnyheter att vänta inför 2017.
– Det är lätt att tro att vi är färdigbyggda och att det inte blir mer. Längre ifrån sanningen går det inte att komma. Vi ser inga begränsningar utan strävar efter att erbjuda större och roligare upplevelser i våra parker, säger Johan Tidstrand, delägare i Parks and Resorts.