Det var med förväntan som ett antal piloter och andra från SAS inväntade en Airbus A320 Neo som landade på Arlanda efter en tur från Toulouse. Flygningen var en planerad test av modellen, som SAS har beställt 30 stycken av.
Planen börjar levereras i september i år och det sista ska komma under tredje kvartalet 2019. De ska ersätta Boeing 737, som SAS i dag har 83 stycken av. Planen kommer framför allt trafikera Europa och till en början med Stockholm som bas.
– Det är ett stort steg vi tar, sa Niklas Hårdänge, chef för SAS flotta, om investeringen i de nya planen.
Planen förbrukar cirka 15 procent mindre bränsle än de plan de ersätter. Dessutom får SAS in en extra stolsrad med sex säten till, vilket gör att förbrukningen per säte minskar med uppemot 20 procent.
Med på flygningen var Airbus Europachef Christopher Buckley.
– A320 Neo ser ut som andra A320, men effektiviteten är fantastisk. När man tittar på bränslemätaren känns det snarare som man flyger en Cessna, sa han.
Han sa också att planen bullrar hälften så mycket som andra A320.
En detalj är att i SAS version kommer det finns två toaletter bredvid varandra, där man kan ta bort mellanväggen. Därmed underlättar man för rullstolsburna att utnyttja toaletten.