Annons:

Campingsemester lockar i oroliga tider

Den svenska campingbranschen växer för varje år och utgör det största kommersiella boendet under sommaren. I tider när terrordåd får folk att avstå flygresor kan en campingsemester med husbil vara ett alternativ.

Det ser bra ut inför sommaren för svenska campingföretagare. I fjol ökade antalet gästnätter på de svenska campinganläggningarna med en halv miljon – för tredje året i rad – och nådde 15,5 miljoner gästnätter.

– Det går otroligt bra för svensk camping, sa Lars Isacson, vd för branschorganisationen SCR Svensk Camping, på en pressträff i dag.

Hans organisation representerar 450 medlemsföretag som omsätter 3,3 miljarder kronor. De har bland annat 6 000 stugor, vilket utgör 60 procent av det svenska beståndet av kommersiella stugor.

– Månaderna juni–augusti är vi det största kommersiella boendet i Sverige, sa Lars Isacson och syftade på antalet sålda gästnätter.

Av gästnätterna på campinganläggningar utgörs den absolut största delen av svenskar, 76 procent. De två näst största marknaderna är Norge och Tyskland, med 12,5 respektive 5,8 procent av gästnätterna.

En bekräftelse på att campingbranschen är på frammarsch är att antalet nya husbilar och husvagnar ökar stadigt. Mellan 2013 och 2015 ökade nyregistreringen av fritidsfordon med 11,5 procent i EU. I Sverige, som är Europas husvagnstätaste land och det näst mest husbilstäta landet, ökade nyregistreringen med 6,8 procent. Husbilarna ökar snabbare än husvagnarna, och då pratar vi om fordon som går på några miljoner kronor.

Tomas Haglund, vd för Husvagnsbranschens Riksförbund, sa på pressträffen att han tror att terrordåd kan få människor att välja campingsemestern framför andra alternativ.

– Läget är oroligt i världen, då kanske många gärna stannar hemma och slipper flyga, sa Tomas Haglund.

Kommentarer är stängda.