Flygbranschens vision är att det svenska inrikesflyget ska vara fossilfritt 2030. Då är förnybart flygbränsle avgörande. Tekniken finns, det som saknas är en storskalig produktion av fossilfritt flygbränsle till ett konkurrenskraftigt pris.
Nu försöker Swedavia öka efterfrågan av förnybart flygbränsle. Alla flygbolag som tankar förnybart får ersättning med 50 procent av merkostnaden om de flyger till eller från någon av Swedavias tio flygplatser. För det har Swedavia avsatt 5 miljoner kronor.
– Det är först till kvarn som gäller för flygbolagen, säger Swedavias presschef Ulf Wallin.
Hur långt de 5 miljoner kronorna räcker har han svårt att svara på.
– I dag är traditionellt jetbränsle fyra–fem gånger dyrare än förnybart, så det här är symboliskt. Vi vill att det ska bli en efterfrågan på förnybart flygbränsle. Vår förhoppning är att få igång en nordisk, storskalig tillverkning.
Vilka flygbolag har visat intresse av att köpa förnybart?
– Sedan tidigare är det i första hand KLM, SAS och BRA, som alla är med i Fly Green Fund.
Flygbolagen behöver inte tanka det förnybara bränslet på någon av Swedavias flygplatser, det räcker att visa upp kvittot på att man tankat det för att få ersättning.
Förutom den här satsningen gör Swedavia just nu en upphandling av förnybart flygbränsle som ska täcka förbrukningen av den egna personalens tjänsteflygresor. Den motsvarande förbrukningen ska tankas på Swedavias flygplatser under året.
– Det innebär flygbränsle för cirka 10 miljoner kronor, så totalt satsar vi 15 miljoner kronor i år på förnybart bränsle, säger Ulf Wallin.
Fly Green Fund är en ekonomisk förening som grundades förra året av Sky NRG (som ägs av KLM), organisationen Nordic Initiative for Sustainable Innovation och Karlstad Flygplats. Föreningen erbjuder medlemskap mot betalning. Pengarna man får in går till 75 procent att förse deltagarnas flygresor med biobränsle och till 25 procent att stödja lokal produktion av biobränsle. Befintliga partners är bland annat Swedavia, SAS, KLM och BRA.