Turistrådet Västsverige har beslutat att stödja tre västsvenska kommuner med utveckling och paketering av nya fikaprodukter. Tanken är att dra nytta av att begreppet ”Swedish fika” blivit hippt i länder som USA.
De orter som får hjälp med affärs- och produktutveckling, paketering och marknadsföring av fikaprodukter är Alingsås, Lidköping och Vara. Paketering av fikaprodukter görs i samarbete med lokala företag och turistorganisationer. Varje ort lyfter fram sina egna värden, som man kopplar ihop med fika.
I Alingsås anordnas till exempel fikavandringar, där besökaren under 90 minuter får en guidad tur genom staden inklusive provsmakning på fem olika kaféer.
– I våra internationella kontakter med såväl reseoperatörer som media och bloggare har vi fått stort gensvar på fikavandringen i Alingsås och många frågor om fika den senaste tiden, inte minst från Storbritannien, Norge och Tyskland, säger Turistrådet Västsveriges marknads- och kommunikationschef Ann-Charlotte Carlsson i ett pressmeddelande.