Samarbetet innebär att de bägge bolagens kunder kan samla och göra av med poäng inom ramen för varandras lojalitetsprogram Finnair Plus respektive BRA Vänner. Start sker i mitten av maj.
BRA:s försäljnings- och marknadsdirektör Björn Sjögreen berättade på en presskonferens i måndags förmiddag att bolagets erbjudande hittills inte räckt till.
– Vi har ett bra linjenät och bra tidtabeller. Men många väljer av hävd att flyga där de får lojalitetspoäng. Där har vi inte varit konkurrenskraftiga, sa Björn Sjögreen.
BRA:s vd Anders Ehrling fyllde i och sa att BRA blir ett klassiskt matarbolag till Finnair.
– Med 15 minuters incheckning på Bromma blir det här så nära nonstop till Asien man kan komma, sa Anders Ehrling.
Finnairs kommersielle chef Juha Järvinen lyfte BRA:s styrka på de svenska inrikesdestinationerna.
– Det är viktigt att kunna erbjuda inrikesdestinationer i Sverige, som är det mest naturliga nästa steget för oss för att utvecklas i Skandinavien.
I dagsläget har Finnair fyra avgångar per vardag från Bromma till Helsingfors, och åtta från Arlanda. Från Arlanda konkurrerar bolaget med SAS och Norwegian till Helsingfors.
– Stockholm–Helsingfors är oerhört viktig. Vi är tre på den rutten, där finns mer att hämta för oss. För våra resenärer handlar det om att spara tid, då är Bromma perfekt, sa Juha Järvinen.
Finnair ökar just nu sin totala kapacitet, den växer 9 procent i år jämfört med i fjol och minst lika mycket nästa år. Samarbetet med BRA ska hjälpa till att fylla alla nya platser, hoppas Juha Järvinen.
Ett eventuellt samarbete mellan bolagen har diskuterats länge. I samband med att BRA lanserades i förra veckan bytte bolaget också it-plattform. En orsak var att kunna koppla sig till bolag som Finnair, sa Anders Ehrling.
– Bromma är inte top of mind i Stockholm när det gäller utrikesresor men samarbetet mellan oss kommer att förändra den bilden, sa Anders Ehrling.