Annons:

O’Leary positiv till global flygskatt

Anklagelser och vassa kommentarer haglade när Ryanairs vd Michael O’Leary var i Sverige och presenterade en ny linje från Skavsta. Hans huvudbudskap var att den svenska regeringen inte bör införa någon flygskatt – men han var positiv till en global flygskatt på koldioxid.

Ryanairs vd Michael O’Leary var i Sverige i dag för att presentera bolagets vinterprogram från Skavsta och Göteborg. Den enda nyheten var att Ryanair öppnar en ny linje mellan Skavsta och Gdansk med avgångar tre gånger i veckan. På presskonferensen öste han ur sig såväl anklagelser som spetsiga kommentarer.

– Det är ett nöje att vara tillbaka i det här underbara soliga landet. Vi är här med glädjande nyheter, att vi öppnar en linje från Stockholm till den ännu soligare destinationen Gdansk i norra Polen, inledde Michael O’Leary.

Han fortsatte:

– Under de två–tre senaste åren har vi omvandlats genom att bli trevliga mot kunder. Vem kunde ana att det skulle vara en så bra och revolutionerande affärsidé, att vara trevlig mot kunder. Det är definitivt revolutionerande i flygbranschen, eftersom inget flygbolag någonsin har försökt.

Michael O’Leary sa att den här strategin har gett Ryanair högre kabinfaktor.

– Tack vare det ökar vi och vi har beställt 350 nya flygplan som ska levereras de kommande åtta åren, så att vi ska öka från drygt 100 miljoner passagerare till 180 miljoner per år. Så i stora drag är allt jävligt underbart.

Michael O’Leary sa att Ryanair de kommande tolv månaderna, från och med mars, kommer att spara 400 miljoner euro tack var det sjunkande oljepriset. De besparingarna ska gå till att sänka priserna.

– Vi räknar med att våra priser kommer att sjunka med cirka 5–10 procent de kommande tolv månaderna. Samtidigt räknar vi med att växa från 106 miljoner passagerare det senaste året till förhoppningsvis 115 miljoner.

Och han passade på att ge SAS en första känga.

– Vi undrar varför SAS fortsätter att lägga på bränsletillägg trots att oljepriset fallit till under 40 dollar fatet. Det är dags att SAS skrotar bränsletillägget.

Michael O’Leary sa att han gärna ville se fortsatt tillväxt i Sverige för Ryanair, men att det inte skulle ske om den svenska regeringen inför en flygskatt, något som just nu utreds.

– Flygskatt har misslyckats i nästan alla andra europeiska länder där det prövats. I Irland införde man 2005 en flygpassageraravgift. På tre år minskade antalet passagerare med 33 procent, och den skrotades 2014 och som ett resultat har den irländska turismen lyft. Så vi rekommenderar den svenska regeringen: upprepa inte den misslyckade politiken.

Frågan är om den rödgröna regeringen skulle anse att en flygskatt, vars syfte är att minska klimatpåverkan, är misslyckad om den leder till färre flygresor.

Däremot sa Michael O’Leary att han var positiv till en global flygskatt på koldioxid.

– Jag skulle vara för en global koldioxidskatt på flygbränsle, om det innebar att vi kunde bli av med enskilda länders beskattningar av flygbranschen, som i Tyskland, Storbritannien eller eventuellt i Sverige. Svårigheten är: från vilket pris ska skatten utgå? Har vi inte ett harmoniserat pris på flygbränsle är det nästan omöjligt att införa en global skatt.

 

Michael O’Leary om att Ryanair fick lämna Köpenhamn som bas:

– Det är en myt att vi jagades ut från Köpenhamn. Vi stängde basen i Köpenhamn och förlade den på annat ställe och fortsatte trafikera Köpenhamn. Vi levererade 2 miljoner passagerare, något vi tror kommer öka till 3 miljoner när allt fler danska fackmedlemmar börjar flyga med Ryanair, medan de tjocka fackpamparna fortsätter flyga med dyra SAS – när SAS inte är drabbat av strejk.

Om samtal med Swedavia om att trafikera Arlanda:

– Vi för en dialog med Arlanda, men samtalen leder inte snabbt framåt. Diskussionen handlar i princip om hur mycket tillväxt vi kan leverera och hur stor rabatt det kan ge oss. Vi trycker på för en tillväxtrabatt, inte bara för Ryanair utan för alla flygbolag. De flesta större europeiska flygplatser erbjuder det – inte Arlanda. Vi går dit där tillväxtrabatten finns. Så hur nära vi är ett avtal beror helt på Swedavia. Det skulle uppmuntra inte bara Ryanair utan också Norwegian och SAS att växa här.

Om Norwegians försök att utöka trafiken till USA:

– Norwegian borde få fritt fram att flyga under open skies-avtalet mellan EU och USA. Hur de har stoppats av kongressen i USA, framför allt på order av pilotfacken i USA, är skamlöst. Om Europa hade någon ryggrad alls skulle man ta kampen med USA. Men man bara knackar hövligt på dörren och säger: ”Skulle ni kunna vara så vänliga och följa open skies-avtalet.” De borde säga: ”Lös detta, eller så får inget av de amerikanska bolagen flyga till Europa.”

Michael O’Leary om hur Air Berlins trafik från Arlanda påverkat Ryanair:

– Inte alls, deras snittpriser är mer än tre gånger så höga som våra. När vi diskuterar nya linjer med flygplatser funderar vi aldrig på vad några konkurrenter gör, de har generellt högre priser än vi. För att konkurrera med våra konkurrenter skulle vi behöva höja våra priser, och det är inget vi planerar.

Kommentarer är stängda.