Annons:

De vann Grand Travel Award – hela listan

Det blev storslam för SAS under prisutdelningen av Grand Travel Award på Grand Hôtel Stockholm i kväll. Bolaget gick därifrån med hela fyra utmärkelser.

SAS vann i alla klasser de nominerats: Bästa transport inrikes, Bästa flygbolag Europa och Bästa flygbolag interkontinentalt. Dessutom gick utmärkelsen Årets chef till Annelie Nässén, flygbolagets globala försäljningsdirektör.

– Vi är så sjukt glada, det här är helt galet, sa Annelie Nässén från scenen, och fortsatte:

– Stort tack, två tredjedelar av våra intäkter säljs av det här gänget, sa hon och pekade ut mot publiken.

Andra kommentarer från några vinnare var:

– Det är fantastiskt roligt att få det här priset. Det här är det bästa jobbet man kan ha, sa Eva Drugge från Resia som blev Årets resesäljare.

Förutom äran vann hon också ett resestipendium på 10 000 kronor, skänkt av föreningen Resebranschens seniorer.

Clarion Hotels vann årets hotellkedja Sverige, och där tog Jessica Castegren emot priset.

– Vi är jävligt annorlunda, vi sticker ut och vi är bäst, var hennes spontana tolkning till utmärkelsen.

 

Här är listan med alla vinnare, och motiveringar:

Årets chef

Annelie Nässén, SAS

”Annelie Nässén har tagit sig till toppen i en stentuff bransch. Med uppdraget att ställa om säljorganisationen leder hon sin arbetsgivare in i framtiden. Från omgivningen hörs bara lovord. Hon får Så Att Säga både SAS affärer och affärsresenärer att lyfta.”

Årets resesäljare

Eva Drugge Resia

”Eva Drugge hanterade själv en resa för 1 500 personer från Sverige till Japan . Hon sålde in resan, bokade samtliga flyg och hotell samt skötte administrationen. Hon ger alltid det lilla extra och har många återkommande kunder. Både stamkunder och nya kunder tar hon hand om.”

Bästa charterarrangör

Ving

”Med ett starkt varumärke fortsätter Ving att produktutveckla och nå framgång med hotellkoncept som Sunprime och Sunwing. Tillsammans med en positiv utveckling av sin dynamiska paketering och ett system för kryssningspaket levererar Ving återigen ett rekordresultat. Ett riktigt lyft av Ving.”

Bästa specialistresearrangör

Swanson’s Travel

”I ett långvarigt mycket väl fungerande samarbete med resebyråerna fortsätter Swanson’s att år efter år leverera en högkvalitativ produkt som ger kunden en helhetsupplevelse utöver det vanliga. The land of the free lockar mer än någonsin.”

Bästa transport inrikes

SAS

”Lojaliteten bland kunderna är stor, vilket visar bolagets styrka. Med bra service och flyg som håller tidtabellen flyger man in i affärsresenärernas hjärta. SAS kvalitet är frekvent för frekventa resenärer.”

Bästa flygbolag Europa

SAS

”Med smidigt priskoncept, nya digitala tjänster, utvecklat lojalitetsprogram, bra support mot resebyråer och med en lång rad nya semesterlinjer i somras håller man greppet om sina travelers. SAS vet hur man flirtar med sina frekventa Europaresenärer. Love is still in the air.”

Bästa flygbolag interkontinentalt

SAS

”Ny långlinje till Hongkong och snart fler rutter till USA, nyrenoverade långlinjekabiner och nya långlinjeplan. Resebyråer uppskattar punktligheten, servicen och supporten. SAS går all in i sin nya interkontsatsning – resenärerna kammar hem vinsten.”

Bästa hotellkedja Sverige

Clarion Hotels

”Genom sitt restaurangkoncept, sin konst, musik och sin design ger Clarion en upplevelse för såväl rumsgäster som lokala gäster. Senast i raden är stilsäkra Clarion Hotel & Congress Malmö Live. Kedjan tar ett brett samhällsansvar; 2015 prisades Clarion Arlanda för sitt fyrverkerifria nyårsfirande ’Happy Dog’. Det var inget hundår för Clarion.”

Bästa hotellkedja internationellt

Radisson Blu

”Radisson Blu fortsätter att expandera i en rasande fart och öppnar både centralt belägna affärshotell och resorts. Genom sin starka närvaro i Sverige och Norden är kedjan ett naturligt val för såväl den svenska affärs- som privatresenären. Levererar högklassig service till sina gäster. Radisson – Yes you sure can.”

Bästa rederi

Birka Cruises

”Rederiet fortsätter sin konceptuella satsning på skärgård och lanserar nu en kryssning längs klassiska Höga Kusten. Kompletterar dessutom med ett nytt koncept med fokus på miljön: Cykel + Kryssning. Birka är inte ute och cyklar.”

Bästa kryssningsrederi internationellt

Royal Caribbean

”Med lanseringen av Harmony of the Seas, världens största kryssningsfartyg, visar rederiet åter på en produktutveckling i världsklass. Lägg till det en ny effektiv säljorganisation med stort fokus på resebyråförsäljningen. Kungligt av Royal Caribbean.”

Bästa biluthyrare

Hertz

”Hertz har stark lokal representation i Sverige med 220 uthyrningskontor på 125 orter. Man erbjuder en modern vagnpark med fokus på säkerhet och mycket bra miljöprestanda. Flera kan flera dela bil och därmed minska sin miljöpåverkan genom bilpoolen Sunfleet. Solen skiner på Hertz.”

Bästa utländska turistbyrå

Visit Denmark

”Visit Denmark håller den danska flaggan högt med ett team som jobbar proffsigt mot bransch, media och konsument. Bilden av danska gemytet och det kontinentala livet på andra sidan sundet lever stark. På vägen över bron stämmer vi upp: Vi er røde, vi er hvide.”

Årets turistland

USA

”USA bjuder på allt från storstadsupplevelser, kultur och shopping till sol och magiska naturupplevelser för såväl trendiga hipsters som nyfikna pensionärer. Nya direktlinjer har fått svenskresandet att booma. Över 400 000 svenskar kan inte ha fel – det finns möjligheter i The land of opportunity.”

Årets nydanare

Airbnb

”2015 var året då Airbnb slog igenom brett i Sverige. Nu har varumärket ledartröjan i den stekheta delningsekonomin. Man ger resenären valfrihet – och hotellen skrämselhicka. Delad glädje är dubbel glädje.”

Årets digitala pris

Fritidsresors smartband

”Fritidsresor använder digital teknik i fysiska miljöer för att ge sina kunder bättre servic – samtidigt ger det tidsbesparing för personalen. Gästerna kan använda sitt smartband som hotellrumsnyckel, för att betala mat och dryck och hålla koll på utgifterna via en app. Fritidsresors smartband är ett steg i rätt riktning för att curla sina gäster.”

Årets Ekoturismpris

STF Abisko Fjällstation

”Genom att förädla norrsken och midnattssol har STF Abisko Fjällstation vänt förlust till vinst. Med läcker mat av lokala råvaror, guidade upplevelser och ett vinnande värdskap har fjällstationen inte bara satt Abisko på kartan, utan även Lappland och hela Sverige.”

Så här gjorde vi

Bakom Grand Travel Award står tidningen Travel News. En jury har nominerat kandidaterna i de olika klasserna. För Travel News räkning genomför marknadsundersökningsföretaget Fürst Scandinavian Research sedan en undersökning bland resebyråer. Närmare 600 resebyråanställda samt 600 från övriga resebranschen över hela Sverige betygsätter de nominerade företagen utifrån tre kriterier: support/service, produktkvalitet och utveckling samt marknadsaktiviteter/reklam. Betygen har sedan viktats till en slutpoäng. De 1200 utvalda har kontaktats via e-post och därefter svarat på frågorna via webben.

Undantag gäller för följande klasser:

Årets chef, röstas fram av 50 ledare i branschen.

Årets resesäljare nomineras av Travel News läsare och utses sedan av Travel News redaktion ihop med Resebranschens seniorer.

Ekoturismpriset utses av Ekoturismföreningen.

Årets nydanare utses av Grand Travel Award-juryn.

Årets digitala pris nomineras av Travel News läsare och utses av den digitala juryn.

Grand Travel Award-juryn

Pernilla Dorch, leverantörsansvarig HRG Nordic, juryns ordförande

Håkan Andersson, försäljningschef butiker Ticket

Leo Olsson, Head of First Card

Caroline von Perner, regionchef Resia

Katarina Myrberg, före detta chefredaktör Travel News

Daniel Hirsch, tf chefredaktör Travel News

Juryn för det digitala priset

Annemarie Gubanski, Taktikon

Hanna Kastås, Bazooka

Marcus Moeschlin, Ticmate

Daniel Hirsch, Travel News

5 kommentarer

  1. Pelle: verkar vara så att juryn har mest fokuserat på att vara rolig i sina motiveringar
  2. Tinnatravel: Grattis till alla vinnare! Alltid roligt o väldigt uppskattat att bli nominerad och inte minst vinna pris i sin kategori. Fortsatt Lycka Till.
  3. Krister: Om man som resenär ser på den obefintliga service som man som premiumpassagere fått sen Euroclass försvann + dom förseningar som drabbar Chicagoflygningar UPPREPADE gånger så tycker jag dessa priser är en potemkinkuliss.
  4. Hans: Årets digitala pris är inte det bara en kopia av Royal Caribbeans WOWbands som har funnits ett tag?
  5. Anonym: hur kan ett 3 stjärningt bolag som SAS kamma hem dessa priser? Interkont? Vad har SAS? Man får köpa sin frukost,, primitive comfort... Och ingen First Class concept... Fleratalet agenter skrattar... Slutet av GTA? svårt att få ihop det med Gala sponsorer....