Samtalen har pågått i 6 år och i förra veckan kom till slut beskedet från FN:s internationella luftfartsorganisation (ICAO) i Montreal. De nya kraven måste dock fortfarande godkännas av ICAO:s styrande råd senare i år, men om de antas kommer de vara obligatoriska för nationella luftfartsmyndigheter i hela världen, skriver Supermiljöbloggen.
Avtalet gäller såväl små som stora flygplan som byggs efter 2020 och ställer krav på att framtida plan ska tillverkas för att vara så lätta och så bränslesnåla som möjligt. De föreslagna standarderna skulle bland annat innebära en utsläppsminskning på 33 procent mellan 2023 och 2028.
ICAO:s överenskommelse för flygindustrin möts med viss skepsis, bland annat från organisationen International Council on Clean Transportation (ICCT). Bill Hemmings, luftfartsdirektör på Transport & Environment, kommenterade överenskommelsen så här enligt Supermiljöbloggen:
– Det här resultatet var det minimum som krävdes från ICAO för en trovärdig första start.