Bengt Erwast startade UCPA i Göteborg 1984. Förkortningen ska utläsas Union nationale des Centres sportifs de Plein Air och är ursprungligen en ideell fransk organisation som grundades under andra världskriget. Tanken var – då som nu – att ge människor chansen att sporta tillsammans på någon av organisationens anläggningar i Frankrike och Västindien. Bengt Erwast äger den svenska delen. För sju år sedan började han titta på möjligheten att låta kunderna boka sina resor online.
– Det var tidigt, men vi hade kommit upp i stora volymer och tänkte att bokning på nätet förmodligen skulle stämma väl överens med vårt kundsegments beteende.
Erwast bestämde sig för bokningssystemet Travelize som är specialiserat för resebranschen.
– Vi använde tidigare ett hemsnickrat system som min bror utvecklat och hade långtgående planer på att ta fram ett eget onlinesystem. Men vi kände att vi inte riktigt vågade lita till våra egna datakunskaper. När Travelize kom in i bilden skrotade vi vårt gamla system.
Hösten 2003 slog UCPA upp internetdörrarna och gensvaret blev enormt.
– Vi var inte beredda på anstormningen när vi släppte vinterns resor. Tusentals gick in samtidigt, så servern brakade. Följande år gick det bättre. Inom en halvtimme hade vi sålt 32 procent av utbudet.
Sedan dess har andelen onlinebokningar stigit stadigt: 2005 låg den på cirka 50 procent, i år på 85. Möjligen kan man nå 90 procent, men inte mer eftersom resorna till Västindien bara går att boka via telefon.
– Det är trevligt för då får man prata med kunderna, säger Sofia Johansson, resesäljare på UCPA.
Just den minimala gästkontakten drar både hon och Bengt Erwast fram som den största nackdelen med att lägga ut bokningsfunktionen online. Den största fördelen är att systemet minskar arbetsbelastningen.
– Vi hade förmodligen behövt en person till om vi skulle ha tagit emot alla bokningarna via webbplatsen på telefon i stället.
Hon arbetade tidigare inom hotellbranschen och tycker att Travelize är otroligt användarvänligt – både för UCPA och kunderna. Hela systemet inklusive administration är webbaserat. Bengt Erwast håller med.
– Dessutom är det ett pålitligt system som nästan aldrig drabbas av driftstörningar. Det har en massa funktioner och finesser som vi inte behöver, men de vi använder oss av fungerar bra, fyller han på.
Vilka är nackdelarna?
– Att det är så svårt att komma i kontakt med deras support. Eftersom de vill ha logg på allt måste vi mejla dem. Vi får bara ringa om det gäller något oerhört komplicerat. Mejlkontakten kan bli jobbig eftersom vi inte alltid förstår datatermerna, säger Sofia Johansson.
Måste man då som researrangör erbjuda onlinebokning?
– Ja, särskilt om man har den typ av kunder som vi har. De är högutbildade och vi ser tydligt att de flesta är inne och bokar på kvällar och helger, säger Bengt Erwast.
Kerstin Sundmark