Annons:

6 trender från World Trade Market

Smartphones, sociala medier, svensk optimism och brittiskt stålbad. Det var några av trenderna som Travel News snappade upp under World Travel Market-mässan i London i mitten av november.

Efter ett riktigt svagt World Travel Market förra året var det åter trångt i gångarna på Excelmässan i London. Under vip-dagen för endast specialinbjudna chefer ökade antalet besökare med 21 procent till 6 660. Under  tisdagen var ökningen 18 procent till 17 000 besökare.
Travel News har gjort ett tappert försök att pinpointa sex starka trender, i mässgångar och på seminarierna.

1. SMARTA TELEFONER
Varje seminarieföreläsare med självaktning pratade om revolutionen som nya smartphones innebär för resenärernas sök- och bokningsbeteende på nätet. I rapporten WTM Global Trends 2010 framgår att reseindustrin redan förändras snabbt med Iphones och utvecklingen av nedladdningsbara applikationer som katalysatorer. 2014 förväntas smartphonepenetrationen i Europa vara 92 procent. Smartphone Travel Usage Research visar att 34 procent av ”smarta telefoner”-användare letar reseinformation via sin mobil, 29 procent kollar sina bokningar och 25 procent bokar boende med telefonen. 2014 väntas 50 procent av alla européer leta reseinformation via en smartphone.
Mobilt internet spås också förändra styrkeförhållanden, från sökmotorsjättar som Google till mobiltelefonsutvecklare och – tillverkare.

2. GLOBAL OPTIMISM
WTM ackompanjerades med positiva tillväxtsiffror för den globala turismen. För årets första nio månader ökade den internationella turismen med 7 procent jämfört med förra året. De globala turismintäkterna väntas öka med 2 procent, enligt WTO och WTTC*. Turismen till Mellanöstern väntas nästa år öka med nästan 8 procent, Asien 4 procent och Latinamerika 3 procent, mycket tack vare ökat resande inom respektive världsdel. Kinas ekonomiska tillväxt och den snabbt växande medelklassen spelar en nyckelroll för turismens tillväxt i Asien, trots att kineser sparar mycket av sina ökande inkomster.

3. DEPPIGA BRITTER
Storbritannien brottas med den värsta ekonomiska recessionen sedan andra världskriget. Som Europas näst största resemarknad får det konsekvenser i hela Turist-Europa. Och ingen ljusning är i sikte. Turistbedömare tror att det kan ta fem år innan återhämtningen är pre-2008. I stället väntar ett ekonomiskt stålbad i landet med 30-procentiga nedskärningar av statens utgifter. Utlandsresandet har redan minskat kraftigt, vilket slagit hårt mot sol- och alpdestinationer i Europa. Men även långväga destinationer som Sydafrika och Kenya drabbas av britternas bortfall. Den enes död är dock den andres bröd. Destinationerna tvingas leta efter nya kunder på nya marknader, vilket kan gynna svenska arrangörer som kan förhandla sig till förmånliga priser.

4. KÄRLEK ÖVER NORDSJÖN
Trots det tuffa turistläget i Storbritannien räknar svenska reseföretag med ett ökat brittiskt resande under nästa år. En förklaring är höstens nya direktlinjer mellan länderna: SAS privatreselinje London–Luleå, Easyjets och British Airways nya linjer London–Göteborg. Även Åre får en ny charterlinje direkt från Manchester. Det stora flygutbudet bidrar till att öka intresset för Stockholm och Göteborg som kortweekendstäder. Som närliggande nischdestination tros Sverige klara sig bättre än sol- och baddestinationerna i södra Europa. I vinter kan exempelvis Icehotel glädja sig åt minst 25 procent fler brittiska gäster än förra året.

5. MELLANÖSTERNS MAKT
Mellanösternregionen utmärkte sig med stora och påkostade montrar. Hotell och resorts i Dubai letar desperat efter nya kunder efter finanskraschen. Oljetäta grannlandet Abu Dhabi visade upp sina turistiska muskler rejält. Exploateringen av Saadiyat Island ska sätta emiratet på turistkartan med exklusiva resorter– och ett Guggenheim-museum!  Regionens 400 000 miljonärer är en nyckelgrupp för den brittiska turistindustrin, som investerare i hotell och fastigheter och som turister. London kan positionera sig som ny hotspot för lyxturism med nya affärsmöjligheter, till exempel sharia-anpassade hotell utan försäljning av alkohol. Eller arabiskinfluerade hotell med västlig ”twist”?

6. FÖRSAKELSETURISM OCH DOFTHOTELL
Mer eller mindre heta framtidstrender utpekas på WTM. I USA är försakelseturism hett. Rika och sönderstressade chefer förlägger semestern till spaanläggningar som liknar militära boot camps, där gästerna ägnar sig åt äventyrsracing eller extremvandring. Afrika spås en framtid som astronomi- och rymdturismdestination. I Sydafrika utvecklas rymdteknologi i världsklass och kan bli ett globalt nav för astronomi. Latinamerika satsar på turism i de inre delarna av kontinenten, som Måndalen i Atacamaöknen. Asien utvecklar doftturism. The Scent Hotel på Koh Samui i Thailand är ett exempel.

 

Kommentarer är stängda.