– Totalt finns en brist i boet på 1,7 miljoner, främst leverantörsskulder. Det mesta tyder på att lönsamhetsproblem ligger bakom konkursen, även om utredningen ännu inte är klar, säger konkursförvaltare Fredrik Järund på Eversheds Södermark Advokatbyrå.
Det är tredje konkursen för incomingverksamheten, som redan 2001 gick omkull. Då hette bolaget Grand European North och ägdes av Dag Kastengren. 2008 var det dags igen för bolaget Grand European Nordic, med Kastengren som huvudägare. Konkursen var rörig och bolaget hade då 6 miljoner i leverantörsskulder, bland annat till Grand Hôtel och Clarion Hotel Stockholm. Inkråmet köptes dock av SLG International med Per Falck i spetsen, som fortsatte verksamheten under namnet Grand European Nordic Logistics med Dag Kastengren som anställd.
– Vi missbedömde marknadsförutsättningarna och intäkterna blev mindre än kostnaderna. Vi har haft två svåra år.
Vändningen kom för sent för att jag skulle kunna satsa vidare. Jag har förlorat många miljoner och hade inte lust att riskera att bli av med mer, säger Per Falck.
Trots att Dag Kastengren och hans bolag har en bakgrund med konkurser, menar Per Falck att ingen skugga faller på honom.
– Vi har haft ett bra samarbete och jag har inget negativt att säga om hans sätt att arbeta. Det var otur med timingen på marknaden och hade vi startat upp i dag hade vi säkert gått hyfsat.
KARIN STARKMAN AHLSTEDT