Annons:

Så vill turister semestra i Sverige

Rundresor, natur- och storstadsupplevelser ligger högst upp på önskelistan för potentiella utländska resenärer.

VisitSweden har undersökt vad som är mest attraktivt för potentiella Sverigebesökare och frågade 7 000 personer från 11 länder vad de skulle vilja ägna sig åt under en eventuell resa.

En stor trend för samtliga nationaliteter är önskemål om rundresor, utomhusupplevelser under sommaren och storstadsaktiviteter.

Särskilda preferenser hos de olika nationaliteterna bland de tillfrågade går även att finna:

Till exempel är kulinariska upplevelser viktiga för amerikanska turister medan italienare lägger större vikt vid kulturella upplevelser. Rundresor är särskilt populärt för besökare från Ryssland och Holland och norrmännen rankar shopping högt. Finländare däremot, är dem som helst vill besöka olika evenemang jämfört med potentiella besökare från andra länder.

VisitSweden spår att 28 miljoner européer och amerikaner planerar att besöka Sverige under de tre kommande åren. Från 2008 till 2012 har utländska besökares konsumtion ökat med 30 procent, enligt Tillväxtverket. 

– Potentialen att öka intäkterna från turism finns utomlands och besöksnäringens mål är att fördubbla internationella besökares konsumtion till år 2020. Sverige tjänar nästan dubbelt så mycket på utländska turister som 2005 och med ännu större mobilisering i besöksnäringen och mer effektiv marknadsföring kan den utvecklingen fortsätta, säger Thomas Brühl, VD på VisitSweden.

Så här vill utländska turister spendera ett besök i Sverige:
Undersökning gjordes i 11 länder och respondenterna kunde välja flera svarsalternativ.

1. Rundresa i Sverige (69,0%)
2. Utomhusupplevelser sommartid (62,9%)
3. Uppleva städer (58,4%)
4. Kulturupplevelser (44,6%)
5.  Kulinariska upplevelser (39,5%)
6.  Kryssning (35,8%)
7.  Utomhusupplevelser vintertid (35,1%)
8.  Shopping (31,9%)
9.  Spa/wellness-upplevelser (29,0%) 
10. Evenemang (26,7%)

Kommentarer är stängda.