Det började i mars 2013 när bolaget lämnade in sin ansökan till Trafikverket om tåglägen (slots). Tanken var då att bolaget skulle dra igång trafik på sträckan Stockholm–Göteborg i augusti år. Under hösten och vintern ifjol beslutade MTR att slopa augusti som premiärmånad, nu skulle istället det första tåget rulla ”någon gång under hösten”, ett besked som gällde fram till april i år då bolaget informerade allmänheten om det nya premiärdatumet: mars 2015. Jonas Westlund på Trafikverket bekräftar att MTR återlämnat sina tåglägen för 2014 och sökt nya för 2015. Det är fortfarande sträckan Stockholm–Göteborg som gäller.
– Tåglägena för nästa år kommer som vanligt att fördelas i september. Innan dess kan vi inte säga något om hur tilldelningen kommer att se ut. Nytt för i år är att vi inför en avbokningsavgift för bolag som inte utnyttjar sina trafiklägen, säger Jonas Westlund.
MTR har hela tiden förklarat förseningarna med att bolaget inte släpps in på SJ:s hemsida. Johan Söör, vd för MTR, sa så här till Göteborgsposten i april i år: ”Eftersom SJ sagt nej till att sälja våra biljetter, till skillnad från övriga tågbolags biljetter, på sin webbsida sj.se måste vi bygga upp och marknadsföra vår egen säljkanal.”
Nu visar det sig att förseningen har ytterligare en förklaring: MTR:s tåg är inte är klara. Johan Söör säger till Travel News att allt bygger på ett missförstånd i medierna.
– Det stämmer att våra tåg inte är klara. Det första ska levereras i oktober i år, och det är det vi har sagt hela tiden. Detta har dock uppfattats som att vi ska börja köra då. Men först ska tågen testköras. Därför har vi satt premiären till mars. Allt går enligt vår plan.
Så även om SJ släppt in er på sj.se hade ni inte kunnat börja köra förrän i mars 2015?
– I så fall hade vi kanske kunnat dra igång lite tidigare. Vi vill ha god marginal så att vi hinner få igång vår egen säljkanal och säkerställa att tågen går som de ska.