Annons:

TUR vill ge Konfex en match

TUR Event, nästa års stora nyhet på TUR-mässan, blir ny konkurrent till Konfex, den ledande mötes- och eventmässan, som arrangeras i februari i Göteborg.

– Vi vill plocka godbitarna ur kakan från både Konfex-mässan och Eventdagarna och satsar på att locka 80–100 utställare från mötes- och eventbranschen samt 2 000 nya besökare, säger Beatrice De Maré Peterson, ansvarig för TUR Event.
Men på Konfex är de inte oroliga utan påpekar att det inte är första gången som någon försöker starta en konkurrerande mässa.  
– Det här är ett försök som alla andra. Vi är en stark och affärsinriktad mässa som utvecklas varje år och jag är övertygad om att både utställare och besökare kommer på Konfex även nästa år, säger Susanne Hallencreutz, operativ chef Sverige för Easyfairs, som gör de tre Konfexmässorna i Göteborg, Stockholm och Malmö.
Hon menar att TUR redan för ett par år sedan gjorde ett försök att få med konferensanläggningarna och att Eventdagarna, som nu lagts ner, också var ett försök att konkurrera med Konfex.
– Det gäller att uppfylla utställarnas och kundernas behov och ge dem valuta för tiden. Vi slog publikrekord i fjol med över
3 000 besökare och mässan kommer snart att vara fullbokad inför 2014, vilket är tidigare än vanligt.  
För att få en bra start på eventsatsningen har TUR tagit in Beatrice De Maré Peterson, som har stor erfarenhet av mötes- och eventmässor och tidigare arbetat med både Konfex och Eventdagarna.
– Jag tror att Konfex kommer att känna av konkurrensen när vi skapar vår nya mötesplats, där vi ska visualisera vad man kan leverera inom konferens och event, säger hon.
Målet är att TUR Events besökare ska få veta allt som behövs för att kunna genomföra ett lyckat event och bjudas på scenprogram, kreativa lösningar, utbildande seminarier och case-presentationer.

Kommentarer är stängda.