– Det här var ett första försök och jag är nöjd och glad. Det kändes som det var upp till bevis att det går att arrangera resmässa i Stockholm, inte minst sedan Kistamässan slängde in handduken tidigare i år. Men vi står raka i ryggen, säger Martin Ahlberg, vd på FIN-S, som stod bakom arrangemanget.
28 utställare och ett par partners visade upp sig mitt i Gallerian med cirka 80 000 besökare per dag. Montrarna var enhetliga i färg och små, endast 2 gånger 2 kvadratmeter.
– Vad vi erbjöd var 4 meter väggyta så centralt i Stockholm som det bara går. Och utifrån det kunde utställarna visa upp sina budskap och locka till sig besökarna, säger Martin Ahlberg.
Rederierna var väl representerade med bland andra Viking Line, Tallink Silja, St. Peters Line och DFDS Seaways. Charterbolaget Solresor fanns också på plats liksom länder såsom Dubai och Andorra. Gotland och Halmstad var några av de svenska destinationerna.
– I Destination Gotlands monter blev det snabbt kö där man erbjöd billiga flygresor till Gotland, säger Martin Ahlberg.
Till nästa år planeras två liknande resmässor i centrala Stockholm, i maj och i oktober. Men exakt hur de ska utformas och var de ska hållas är för tidigt att säga.
– Vi hoppas på flera utställare inom alla segment. Och jag såg flera turistchefer, vars destinationer inte var med, smyga omkring på mässan. Så intresset finns, säger Ahlberg.