Försiktighetsprincipen råder när svenska charterbolag planerar inför nästa år. För trots bibehållen försäljning och hyfsade resultat för 2012 fruktar man ”soleffekten” från den rekordvarma svenska sommaren. Kaxigaste planerna står Ving för.
Svenskarnas starka reslust räddade de svenska researrangörernas försäljning och resultat, även i den svajiga konjunkturen förra året. Det visar Travel News årliga kartläggning av de 100 största researrangörerna. Den sammanlagda försäljningen ökade med 2,8 procent till 23,5 miljarder kronor förra året (22,9).
Det är mer än genomsnittsökningen för svenska företag, som låg på 2 procent enligt kreditupplysningsföretaget UC.
– Reseföretagen har gjort väl ifrån sig utifrån de makroekonomiska förutsättningarna, berömmer Roland Sigbladh, marknadschef på UC.
Den totala vinsten blev 834 miljoner (1 126), en nedgång på 26 procent. Men då ingår Stena Line Travel Groups storförlust på 134 miljoner, vilket beror på stora avskrivningar när man flyttat hela sin danska verksamhet DTF till Sverige. Utan Stena blev totalvinsten 968 miljoner, minus 14 procent jämfört med 2011(se artikel sidan. 31). Det är chartern som står för förlustökningarna, medan de mindre arrangörerna (från plats 6 på listan) endast minskade sin totala vinst med 3 miljoner kronor till 224 miljoner.
Ving och Fritidsresor (vars siffror inte är inbördes jämförbara eftersom Fritidsresor redovisar ett EBITA-resultat och inkluderar Nazar samt nettoresultat för flygbolaget) minskade resultaten med 116 respektive 29 miljoner kronor. Båda har brutet räkenskapsår som slutade september 2012. Solresors lönsamhet sjönk med 43 miljoner kronor.
– Oron i Mellanöstern och framför allt eurokrisen med Grekland i ständigt fokus påverkade vintern 2011/12 med omflyttningar av flygvolymer samt sommarmarknaden till Grekland mycket negativt, säger Vings vd Magnus Wikner.
Fritidsresors Sverigechef Bassam el Mattar nämner samma orsaker och menar dessutom att Fritidsresor led av växtverk, efter flera års kraftig tillväxt. Han är ändå nöjd med vinsten på 343 miljoner.
– Vi har ökat både antalet kunder och omsättning rejält och då kan det bli lite svårt med balansgången mellan kapacitet och efterfrågan.
Apollo ökade mest försäljnings- och vinstmässigt 2012. Kassakon inom Kuoni är dock Norge (vars resultat ingår i TN:s siffror), men Sverige förbättrade också sin vinst.
– Vi hade ett framgångsrikt år där den starka sommarförsäljningen bidrog tillsammans med vår offensiva satsning. 2013 blir också bra, där vi fortsätter öka försäljningen, säger Sverigechef Nina Hornewall.
Hur blir då 2013?
Beskedet från de tre stora charterbolagen är lite vagt,”bra”, tack vare stark vinterförsäljning och tidig införsäljning inför sommaren.
– Vintern var enormt bra för oss, både för Thailand och Kanarieöarna. Men det är klart att vi inte kunde ta ut samma sista-minuten-priser i juli som året innan med tanke på det fina vädret i Sverige, säger Fritidsresors Bassam el Mattar.
Men sommarens ”soleffekt” har gjort hösten försäljningsmässigt trög, för både större och mindre arrangörer. Utspelen med prissänkta resor hos charterbolagen och lågprisflyget har varit många.
– Det är självklart att 12 veckors solsken i somras gör att många reseföretag inte mår så bra i höst. Men de senaste två-tre veckorna har vi sett en rejäl ökning, säger Jari Virtanen, vd för Stena Line Travel Group, där Sembo ingår.
Charterjättarna håller därför igen på kapaciteten i vintern. Egyptenkrisen har lett till 60-75 procents nedskärningar av kapaciteten till resmålet, och ingen flyger till Sharm el Sheik i vinter. I stället har stora volymer flyttats till Kanarieöarna. Fritidsresor har snabbintroducerat Madeira, och Apollo Marocko, som resmål. Även till sommaren verkar försiktighetsprincipen råda hos Apollo och Fritidsresor, som båda talar om ett par procents ökningar. Där är det i dagsläget Ving som går på offensiven och räknar med en kapacitetsökning på 7 procent.
– Vi bedömer att marknaden är starkare tack vare bättre ekonomi i hushållen och positiv utveckling av valuta och bränsle. Och att intresset för Grekland ökar, säger vd Magnus Wikner.
… Leck Tear, vd för Jorden Resor, som har näst högst omsättning per anställd, 22 miljoner kronor.
Hur kan ni vara så effektiva?
– Vi är ett litet team med hög kompetens och håller hårt i vad och hur vi levererar. Det gör att det går bättre och bättre, från starten 2009. 2012 fördubblade vi vinsten till 4 miljoner.
Vad specialiserar ni er på?
– Vi jobbar bara offline. Vi erbjuder kunskap, kompetens och imponerande service till resvana kunder, som har tröttnat på internetletande och konventionella resebyråer med oerfarna resesäljare.
Vilka är era största resmål?
– Vi har störst efterfrågan på Thailand, men har bra avtal till hela världen. Vi gör mycket för många produktionsbolag inom mediebranschen.
Störst förlust för Stena
Stena Line Travel Group, där Sembo ingår, hade både den största förlusten,–134 miljoner kronor, och största resultatraset, 133 miljoner, förra året.
Varför gick det så dåligt, vd Jari Virtanen?
– Det gick egentligen inte alls dåligt i Sverige. Men vi flyttade hela försäljningen i vår danska verksamhet till Sverige och därför var vi tvungna att skriva av värdet på det danska bolaget, en bokföringsmässig följd. Men i Stena Lines böcker är värdet på vårt bolag oförändrat.
Hur har 2013 varit för er?
– Tolv veckors solsken i somras sätter sina spår, vi har påverkats som alla andra. Men den tröghet som var i början på hösten känns som den är väderdriven och jag är positiv för 2014, trots att jag är finne. Vi tror ju alltid att det ska gå åt helvete.
Vad ser du för trender inom ert segment?
– Vi måste förhålla oss till de stora bäddbankarna, men jag tror att utvecklingen går mot att konsumenter inte orkar med att ta ställning till det enorma utbudet av hotell. De söker sig till aktörer som vi som hjälper dem att välja i utubudet.
Sembos ursprung är ju bilsemestrar i Europa. Hur går det?
– Genom att Stena Line förändrat sin prissättningsstrategi ser vi ökningar för bilresepaket i våra grannländer, dit Stena har linjer. Nu kan du exempelvis ta bilen på färjan från Trelleborg till Sassnitz för bara 299 kronor.