De digitala kanalerna är sedan länge affärskritiska för resebranschen. Därför instiftar Grand Travel Award ett nytt digitalt pris för den reseaktör som på bästa sätt utnyttjar kanalen för försäljning, marknadsföring och information. Vi belönar framförallt initiativ och förbättringar som skett under det senaste året.
Vinnaren kommer att utse av en särskild digital jury, efter att aktörerna själva eller någon annan i resebranschen, har nominerat en webbplats, nätbutik eller mobiltjänst. Juryn består av Urban Lindstedt, redaktör Travel News; Hanna Kastås, digital strateg på webbyrån Bazooka; Mattias Moeschlin, grundare av Ticmate och Mattias Seseman, internetentreprenör.
Reseaktörernas webbplatser, mobiltjänster eller nätbutiker kommer att bedömas utifrån kriterierna:
- Innovation. Nytänkande inom det digitala området är det viktigaste kriteriet. Vi belönar aktörer som under det senaste året har skapat nya eller förbättrat existerande tjänster och webbplatser.
- Användarvänlighet. Kunden måste hela tiden stå i centrum. Det ska vara enkelt och intuitivt att använda tjänsten.
- Redaktionell kvalitet. Kvalitén på innehållet i form av texter, bilder och filmer.