Det är tre värdiga kandidater som juryn till Årets Digitala Prestation valt ut bland flera innovativa nomineringar.
– Resebranschen ligger långt framme på det digitala området. Att bli kandidat till priset är ett pris i sig, säger Urban Lindstedt, redaktör på Travel News och ordförande i juryn.
SAS app som lanserades i april förra året har redan laddats ner 750 000 gånger och kanalen har sålts resor till ett värde på 100 miljoner kronor, enligt SAS.
– Det är enkelheten som imponerar. Appen gör precis det jag vill att ett flygbolags app ska göra och den gör det bra.
I höstas var Scandic bland de första hotellkedjorna i världen att lansera digital utcheckning för alla sina hotell. Gästerna får ett sms och ett mejl med länkar som ett par klick senare har checkat ut gästen och eventuellt betalt för uttag från minibaren.
– Ingen vill väl egentligen checka ut från ett hotell. Scandic har visat vägen för resten av hotellsverige med sin enkla och smidiga digitala utcheckning.
Sist men inte minst har vi metasökmotorn Momondo som snabbt hjälper resenären att hitta de billigaste, snabbaste eller bästa biljetten till vald destination. Funktioner som Priskalendern och Flyginsikt ger besökarna ytterligare möjligheter att sänka sina kostnader.
– Momondo vågar välja åt kunden genom att enkelt lyfta fram billigaste, snabbaste och bästa flighten. Bra design gör dessutom sökningen både rolig och trevlig.
Hög tid att försäkra sig om en plats på Grand Travel Award. Köp biljett nu.