Vilka likheter finns mellan att sälja glass och sälja semesterresor?
– Det är tuff business med många duktiga aktörer, trevliga kolleger och medvetna konsumenter. Många vänner och bekanta har idéer om både nya glassar och nya sätt att resa. För mig som själv är väldigt lustdriven och engagerad är det härligt att få jobba med något som kunderna vill, men inte måste, spendera sin tid och sina pengar på.
Vad kan resebranschen lära av livsmedelsbranschen?
– Resebranschen har ju drömmar att marknadsföra. Det är tufft att matcha livsmedelsbranschen. Men dagligvaruhandeln kan butikskampanjer, att ta till vara på själva inhandlingstillfället och att ha ett datadrivet konsumentfokus, och det tror jag att vi kan hämta inspiration ifrån.
Vart reste du sist?
– Till Japan, där jag fick vara med om både japanskt bröllop, fantastiska matupplevelser, vackra tempel och riktigt bra shopping.
Föredrar du charter eller att själv sy ihop din resa?
– Oftast syr jag ihop själv, men när avkoppling och sol står på önskelistan är chartern ett säkert kort. Fast gärna med någon utflykt eller dyktur på eget bevåg.
Vilken är den bästa resereklamen du sett?
– SJ:s reklam ”försök göra det i en bil om du kan”. De lyckades visa sitt unika värde till marknaden, utan att överdriva eller tappa trovärdighet. Den var minnesvärd, positiv och lite finurlig.