Visit Swedens och svensk besöksnärings nya kampanj Swedish moments ska rulla i Holland, Tyskland, Norge och Danmark. Det är den första kampanjen i den hittills största satsningen på internationell marknadsföring av destinationen Sverige.
Kärnan är svenskarnas egna minnesvärda stunder av Semestersverige. Reklamfilmen ger smakprov på härliga ögonblick från ett somrigt Sverige och ska tillsammans med en sajt späckad med svenskarnas ögonblicksbilder ge inspiration till att boka en resa.
Svenska turister egna bilder läggs ut på sajten tillsammans med en personlig berättelse, information om platsen, förslag på boende i närheten och bokningsmöjligheter. Detta kompletteras också med redaktionella artiklar om stora och små besöksmål samt bokningsbara tips från de svenska upplevelse- och boendeföretagen. I sociala medier lanseras hashtaggen #swedishmoments.
– Vi satsar nu på att lyfta fram mångfalden av de små magiska ögonblicken. Svenskarna har en stolthet för Sverige och får nu dela med sig av sina sommarsmultronställen genom att ladda upp bilderna från telefonen och datorn, säger Thomas Brühl, vd Visit Sweden.
Kampanjen är redan igång i Holland och startas nästa vecka i Tyskland. I början av mars drar den igång i Norge och Danmark.
Målet är att få fler resenärer till Sveriges glesbygdsregioner under de närmaste tre åren. Bakom kampanjen står VisitSweden, Novasol, Stena Line, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation, Tourism in Skåne, Västsvenska Turistrådet, Smålands Turism, Destination Småland, Regionförbundet i Kalmar län samt upplevelse- och boendeföretag.