SJ stänger ute de nya konkurrenterna från sin resebokningssajt. De nya konkurrenterna menar att SJ därmed missbrukar sin dominerande ställning. Nu har Citytåg vänt sig till regeringen för att tvinga SJ att ändra sig.
I höst går både Hongkongs MTR och svenska Citytåg in på SJ:s paradlinje Stockholm–Göteborg. Båda uppstickare har i sina kalkyler utgått från att de ska släppas in på SJ:s sajt Sj.se där biljetter skulle säljas. Men SJ vägrar.
För de svenska tågresenärerna har sajten en helt dominerande ställning vilket gör att de nya aktörerna får svårt att nå ut till kunderna, skriver SvD.
– Det här är en väldigt viktig fråga för oss. Om det ska bli någon konkurrens måste vi och andra tågoperatörer finnas med på sj.se. Senast i augusti måste vi få igång biljettförsäljning via SJ:s sajt annars tvingas vi skjuta upp starten för vår tågtrafik, säger Johan Söör, nordisk affärsutvecklingsdirektör på MTR.
Både MTR och Citytåg menar att SJ har byggt upp sajten när de stod i monopolställning och att det därför är rimligt att sajten öppnas för alla tågbolag.
– Det blir ett stort avbräck för oss om vi inte kan sälja via sj.se. Om SJ håller fast vid den linjen måste staten gripa in. Vi har redan varit i kontakt med departementen och jag är rätt säker på att de också gör något. Annars motverkas avregleringens syfte, att kunden ska ha alternativ, säger Mattias Söderhielm.
Men SJ har inga planer på att ändra sig. Man kommer att fortsätta att sälja sina egna biljetter, samt Veolias och Blå tågets. De två bolagen kompletterar SJ:s trafik medan de två nya bolagen kommer att bedriva en direkt konkurrerande trafik, menar marknads- och försäljningsdirektör Thomas Silbersky.
– Då finns det heller ingen anledning för oss att sälja deras biljetter. Det vore ungefär som om SAS skulle tvingas sälja biljetter för Norwegian. Vill de sälja via vår webb kan man fundera på om de också vill tvinga oss att sälja deras biljetter via våra resebutiker, säger Thomas Silbersky.