Annons:

Appar utmaning på affärssidan

På det mobila området ligger hotell och flygbolag ett steg före affärsresebyråerna. Speciellt för de yngre resenärerna är mobila möjligheter för affärsresor lika viktiga som de som används vid privatresor.

Kraften i den mobila utvecklingen är starkare än de flesta förväntat sig. I år räknar analysföretaget PhocusWrite med att 17 procent av bokningarna i Skandinavien kommer att ske mobilt. Leverantörer som flygbolag och hotell har i många fall kommit längre med sina mobilappar och mobilsajter än affärsresebyråerna.
När Travel News installerade SAS:s app tog det ett par minuter att ladda ner appen och registrera sig för att sedan beställa biljetter, checka in och hantera ett digitalt boardingkort. Att checka ut på Scandic Hotels via mobilen krävde inte ens någon app. Men när Travel News försöker boka en tågresa i vår affärsresebyråapp tog det stopp. Det gick att ladda ner appen från App Store, men tidningens anställda hade inte rätten att använda HRG Nordics app.
Apples App Stores topplista för gratisappar inom resesegmentet talar sitt tydliga språk. Första affärsresebyråappen, CWT to Go, finns på 187:e plats på nedladdningstoppen. På topp 20 återfinns däremot de två hotellbokningsapparna Hotels.com och Booking.com, flygbolagsappen SAS samt de tre metasökmotorerna Skyscanner, Flygresor och Momondo.
SAS lanserade en uppskattad mobilapp i april förra året som har laddats ner mer än 750 000 gånger. Flygbolaget ser själva inte appen som ett sätt att locka affärsresenärer från affärsresebyråerna. Omsättningen i appen är sedan lanseringen blygsamma 100 miljoner kronor och SAS:s avtalspriser går normalt via affärsresebyråerna. Men appbokningarna följer ett affärsresemönster där 55 procent av resorna sker samma månad som de bokats.
– Mobilappen används idag främst som ett hjälpmedel, bl a för incheckning där ca 80 till 85 procent är självcheck-in via webb, mobil eller automater, säger Christina Ericsson, Vice President Global Digital Sales på SAS.
När det gäller framtida uppdateringar av appen är det kundernas önskemål som toppar kravlistan, just nu ser vi ett stora önskemål från ungdomar att kunna boka mobilt. En målgrupp som lever i symbios med mobilen.
– En av våra högsta prioriteringar kommer att vara på ungdomar och att de ska kunna boka biljetter via appen, säger hon.
Scandic Hotels är en av de nordiska aktörer som mest konsekvent satsat på den mobila kanalen. Scandic Hotels lanserade en mobilanpassad webbplats för nästan två år sedan och i november blev de banbrytande i världen när de släppte digital utcheckning på samtliga nordiska hotell. En funktion skapad för den mobila generationen.
– Vårt fokus har hela tiden varit att möta gästernas förväntningar, säger Karin Branston, director operational development på Scandic Hotels.

Hotellen har allt att vinna på att finnas i den mobila kanalen för att kunna pressa ut sista minutenerbjudanden för osålda rum. Hela 12 procent av direktförsäljningen av hotellrum går via den mobila kanalen i USA, enligt analysföretaget PhocusWrite.
För att leverantörerna inte skulle springa ifrån affärsresebyråerna lanserade GDS:en Amadeus i oktober i förra året en mobilapp för affärsresenärer för bokning av flyg och tågresor. Både American Express Global Business Travel och HRG Nordic har gjort appen tillgänglig för sina affärsresenärer under eget varumärke. Tidigare har  Via Egencia och Berg Hansen lanserat egna appar till sina kunder.
Varför ligger affärsresebyråerna steget efter leverantörerna?
– Affärsresebyråerna har en helt annan komplexitet att hantera med resepolicyer, alla flygbolag och tågbolag till skillnad mot enskilda flygbolag och hotellkedjor, säger Jesper Söderström, vd på Amadeus Scandinavia.
Frågan är om affärsresebyråerna har råd att komma efter leverantörerna i den mobila utvecklingen? Yngre affärsresenärer (18-30 år) använder mobiler för att boka resor i större utsträckning än sina äldre kolleger, enligt undersökningen Future of Travel som beställts av affärsresebyrån Via Egencia. Yngre är också betydligt mer benägna att förlänga en affärsresa med några dagars semester. Gränserna mellan affärs- och privatresa blir allt otydligare för yngre affärsresenärer. De använder dessutom gärna appar som TripIt och GateGuru för att förenkla reseplaneringen.
– Affärsresenärer kommer att kräva samma teknik (som privatresenärerna). De vill vara delaktiga i beslutsprocessen och ha full tillgång till information, recensioner etc. Affärsresebyråer som gör detta tillgängligt kommer att ge affärsresenärerna en mer holistisk upplevelse, säger Dara Khosrowshahi, vd på Expedia på Business Travel Show i London.

Lösningen är att inspireras av konsumentinriktade onlineresebyråer, enligt Khosrowshahi.  Det gäller att tillhandahålla tjänster med tillgång till realtidsdata på mobila plattformar.
Tids nog kommer affärsresebyråerna tvingas att närma sig privatresebyråerna ifråga om användarvänlighet. I Amadeus mobilapp finns exempelvis stöd för recensioner av hotell, men det är inte alldeles självklart hur recensionerna ska implementeras. Ska exempelvis affärsresenärerna bara se recensioner från medarbetare i samma företag eller från alla kunder?
– Vi vill också utveckla funktioner som hjälper resenärerna när de åker taxi. Det är behoven hos resenärerna som får styra. Det kommer att gå undan, säger Jesper Söderström på Amadeus.
Mobilappar är på väg att bli en hygienfaktor för affärsresebyråer.  Affärsresebyrån BCD Travel har nyligen lanserat en app för kunderna i USA och Kanada som på kort tid laddades ner 10 000 gånger. Den kommer att släppas för svenska kunder i april.
– Ska vi få in stora internationella kunder måste vi kunna erbjuda en app. Det är det första de frågar efter, säger Zoran Milosavljevic, director strategic sales på BCD Travel i Norden.
Teknikskiften kan ändra styrkeförhållanden på en marknad. Smartmobilen tillsammans med ständiga uppkopplingar är det största teknikskiftet sedan webben slog igenom. Ingen vill bli resebranschens Kodak som inte klarade övergången till digital fotografering.

Kommentarer är stängda.