Annons:

TN:s guide till charterns konceptdjungel

Med barn eller utan barn. En veckas träning eller vila i urban miljö. Oavsett vad kunden vill ha ut av sin semester ska det finnas ett hotell som passar. Konceptdjungeln växer sig allt tätare.

Jag vill köpa en resa till Kreta. I en inte alltför avlägsen dåtid var det ungefär så det kunde låta när solsugna resenärer kontaktade en charterarrangör för att beställa en semesterresa. Idag förväntas
samma kunder kunna precisera sina önskemål avsevärt. Kreta, jaha, men söker du ett hotell med eget vattenland för barnfamiljer? Eller ska det kanske vara ett prisvärt hotell för barnfamiljer? Du kanske reser utan barn och vill ha en avslappnad atmosfär på din semester.? Eller söker du en solsemester med urban karaktär?
Beroende på vem du är och vad du är ute efter finns idag en uppsjö av olika hotellkoncept. Man kan utan överdrift säga att utvecklingen har exploderat de senaste fem–sex åren.
– Hotellet har blivit det nya resmålet för allt fler resenärer. För många är det är helt enkelt viktigare hur man bor än var och i kölvattnet av den utvecklingen har koncepthotellen utvecklats. Det är länge sedan charter var ett koncept, säger Jim Hofverberg, informatör på Fritidsresegruppen och fortsätter:
– Vi renodlar hotell och samlar ihop dem under samma etikett för att förenkla sökandet och för att bli tydligare gentemot kunderna. Koncepthotellen bokas snabbast av alla våra hotell.
Barbro Holmberg, informatör på Ving, är inne på samma spår.
– Konceptmärkningen står för cirka 10 procent av vårt hotellutbud men huserar cirka 50 procent av våra gäster. Vi ser att koncepthotellen bokas först och att efterfrågan ökar, säger hon.

Styrkta av framgången har såväl Ving som Fritidsresor den här säsongen planterat nya träd i den allt tätare konceptdjungeln. Hos Ving heter tillskotten Sun Connect och Smartline, medan Fritidsresor döpt sina till Suneo Club och Scene (se faktadelen).
Frågan man ställer sig är om det kan bli för mycket av det goda. Tickets Håkan Andersson, försäljningschef butik menar att risken finns.
– I grunden är koncepten smarta. De är behovsrelaterade och bidrar med igenkänning, vilket underlättar säljprocessen även för resebyråerna. Två-tre koncept går alldeles utmärkt att relatera till och med den mängden känns dessutom varje koncept unikt. När chartern nu ökar utbudet riskerar man att minska värdet av det man redan har, säger han.
Jim Hofverberg på Fritidsresor:
– Det finns förstås en gräns, men det pågår hela tiden forskning och marknadsundersökningar inom koncernen om det här så vi vet ganska väl vad våra kunder efterfrågar. Och eftersom det finns en större internationell acceptans bland gästerna idag fungerar samma koncept såväl på den nordiska marknaden som den europeiska. Det är en fördel för oss som är i en internationell koncern.
Varken Fritidsresor eller Ving uppger dock några nya koncept på gång just nu.
– Nej, men de koncept vi har kommer att växa. Koncepthotellen kommer att bli många fler hos oss, säger Barbro Holmberg.
Kan konceptualiseringen växa utanför hotellen?
– Nej, vi har tittat på helheten, att till exempel ha barnfria flyg till våra vuxenhotell. Men där är vi inte ännu, säger Barbro Holmberg.
Hur kan arrangören då vara säker på att koncepten håller vad de lovar? Hur kan Ving och Fritidsresor garantera att det inte bor några barn under 16 år på vuxenhotell. För om det dyker upp en glad 10-åring i polen på ett Sunprime Hotels eller Blue Couples spelar det ingen roll hur bra boendet är, ett koncept som inte håller vad de lovar betyder besvikna gäster och dålig reklam. Det vet alla och lösningen är därför att ta över driften av alla hotell som sorterar under konceptrubrikerna – antingen genom ägande eller franchisetagande.
– Det finns en minikravlista över sådant som måste uppfyllas för att få bli ett koncepthotell. Det gäller alltifrån färger på väggarna till vad som serveras och om barn under 16 år är välkomna, säger Jim Hofverberg.
Medan Ving och Fritidsresor är övertygade i sin tro att konceptuerade hotell inte bara har kommit för att stanna, utan också för att växa, så är man inte lika övertygad på Solresor.
– När man sätter etiketter riskerar man att utesluta kunder som inte är intresserade av just den typen av hotell. Många vill se allt och kunna välja fritt utan filter, säger Pauline Berntsson, informationschef på Solresor.
– Vi har inte tagit något principbeslut emot det, men just nu är det inte aktuellt, säger hon.

Apollo, som nyligen presenterade sin nya satsning på familjehotell med barnklubbar (läs mer på sid 11), har i övrigt gjort utrensning bland sina koncept. Etiketter som exempelvis gayhotell och favorithotell har försvunnit, och arrangören har satsat allt krut på att marknadsföra sitt träningsflaggskepp Playitas Resort på Fuerteventura.
– Ett koncept måste alltid addera något till innehållet, annars urvattnas begreppet. Vi bedömde därför att vi ökade vår trovärdighet genom att plocka bort etiketterna, säger Kajsa Moström, informationschef på Apollo.
Finns det då något av dagens koncept som arrangörerna inte själva tror blir långlivade? Barbro Holmberg har ett förslag.
– Om några år skrattar vi kanske åt vårt nya koncept Sun Connect som garanterar hotell med snabb gratis uppkoppling. Antagligen är detta snart en självklarhet överallt, säger hon.

Hitta rätt i konceptkarusellen – om du kan

Ving
• Sunwing Family Resorts. Familjehotell med skandinaviska barnklubbar, stora barnvänliga pooler, lägenheter och all inclusive-boende. För föräldrar finns gym och spa.
• SunConnect Resort. Passar enligt Ving dig som vill ha en bekväm semester med familjen. Trumfkortet är garanterat gratis wifi på hela hotellet och, som det heter, ”interaktiva lösningar för information, aktiviteter oh underhållning”.
• Family Garden. Barnvänliga hotell som kan se lite olika ut men som har följande gemensamt: poolområde, skandinavisk eller engelsk barnklubb samt aktiviteter och underhållning.
• Family Comfort. Budget för barnfamiljer. Serviceutbudet och faciliteterna kan variera. Har alltid poolområde med barnpool på sol- och badresmålen. I storstäderna garanteras inte pool.
• Sunprime Hotels. Vuxenhotell med 16-årsgräns. Finns gym och spa, och restaurangerna ”serverar alltid vällagad mat och goda drycker”.
• Prime Select. Vuxenhotell som kan ha åldersgräns, men inte säkert.
• Prime Comfort. Lite billigare vuxenhotell som kan ha åldersgräns, men inte säkert.
• Smartline. Hotell med en sak gemensamt: de är billiga. I övrigt kan utbudet under rubriken variera.
• Sentido. Ett koncept för dig som vill ”ha extra guldkant på semestern”. Fina poolområden, internationell affär, träningsmöjligheter, gratis wifi i lobbyn och frukost till klockan 12 utlovas. Vissa Sentidohotell är barnfria, andra inte.

Fritidsresor
• Blue Village. ”Semesterbyar” för barnfamiljer med strandläge och stort poolområde. Barnklubb och aktiviteter för alla åldrar.
• Blue star. Prisvärda hotell med familjeaktiviteter. Stort poolområde och barnklubb.
• Blue couples. Vuxenhotell där barn under 16 år inte tillåts. Alltid vid havet med lugnt poolområde.
• SplashWorld. Familjehotell med egna vattenrutschkanor.
• Sensatori. ”För stora och små livsnjutare.” Alltid 5-stjärnigt med wellness, spa och sportaktiviteter.
• Scene. ”Solsemester med urban känsla.” Här handlar det om moderna hotell med pool, bar, lounge och fri wifi. All inclusive.
• Suneo Club Hotel. Ett trestjärnigt koncept som lockar med ”semesterglädje helt enkelt”. All inclusie, gratis wifi, kvällsunderhållning och aktiviteter utlovas. Liksom att man får ”mycket för pengarna”.
• Club Magic life. Fritidsresors ena koncept för en aktiv semester. Massor av aktiviteter utlovas, liksom läge vid stranden, kvällsunderhållning och internationella barnklubbar.
• Holiday Village. Fritidsresors andra koncept för en aktiv semester. Här står exempelvis fotbollsskola, kajakpaddling och klätterbana på schemat.

Apollo
• Playitas Resort. Apollos koncepthotell för träning och hälsa. I sommar lanserar arrangören ett nytt familjekoncept.

Kommentarer är stängda.