Annons:

Mellanhänderna ökar i styrka

Bland de tio mest besökta resesajterna i världen dominerar mellanhänder som Booking.com (1), TripAdvisor (2), Expedia (4) och Hotels.com (3), enligt analystjänsten Alexa.

Booking.com är också den populäraste resesajten i Sverige, men leverantörer som Norwegian (2), SAS (3) och Ving (7) lyckas fortfarande hålla ställningarna ifråga om trafik, enligt Alexa.com. Frågan är hur länge till?
Priceline Group vars största varumärke är Booking.com ökade sin bruttoförsäljning med 38 procent förra året till 252 miljarder kronor. Rörelseresultatet slutade på 15 miljarder kronor.
Expedia Inc, med Hotels.com, Expedia och metasökmotorn Trivago, ökade sin bruttoförsäljning med 16 procent förra året till 253 miljarder kronor. Rörelseresultatet slutade på 2,3 miljarder kronor.
TripAdvisor ökade bruttointäkterna med 30 procent förra året till 6 miljarder kronor. Rörelseresultatet slutade på 1,9 miljarder kronor.
Vid sidan om reseaktörerna finns Google som med tjänster som Flight Search och Hotel Finder försöker ta en del av resemarknaden, trots att aktörer som Booking.com och Hotels.com är mycket stora annonsköpare av Google.
Det är svårt att utmana mellanhänderna ifråga om synlighet. En sökning i Google med sökfraser som ”hotel stockholm” och ”hotel paris” visar att Booking.com och Hotels.com är beredda att bjuda högt för att få toppannonspositionerna i Google.
Google själv exponerar sin egen tjänst Hotel Finder helt ogenerat i det vanliga sökresultatet.
Priceline Group investerade förra året 29 procent av sin bruttoförsäljning på främst online-annonsering.
Inget tyder på att mellanhändernas tillväxt kommer att bromsas. Tvärtom har de största aktörerna bättre möjligheter att lyckas i den mobila tillväxtkanalen.

Kommentarer är stängda.