De två första hotellen – Mythos Beach på Rhodos och Kaya Side i Turkiet – ska vara omgjorda och klara till sommaren. Flera är redan på gång.
– Vi jobbar redan med ytterligare hotell i Europa och utanför, säger Apollos Sverigechef Nina Hornewall.
Apollos familjekoncept kommer att vila på bekanta hörnstenar som barnklubbar, maskotar och aktiviteter för vuxna. Hotellen ska dessutom alltid vara fyr- eller femstjärniga och ligga på stranden. Det som främst skiljer Apollos familjekoncept från konkurrenternas är enligt Hornewall avsaknaden av likriktning.
– Hotellen kommer inte att se likadana ut. Gästerna ska känna att de kommit till ett annat land, de ska känna den lokala färgen och smaken, säger Nina Hornewall och berättar hur barnklubbarnas aktiviteter ska utformas så att barnen samtidigt som de leker lär sig saker om landet de befinner sig i. Det kan handla om enstaka ord, eller att sno ihop en tsatsiki.
Viktigt är också att de skandinaviska bufféerna ska lysa med sin frånvaro, såväl på de vuxnas menyer som på barnens.
– Vi kontrollerar matkvaliteten noga, men kommer inte detaljstyra köken. Det ska dock alltid finnas lokala menyer för både barn och vuxna. Hotellen ska också ha mat anpassad för hälsa och träning, säger Nina Hornewall och fortsätter:
– Just träning och hälsa är viktigt för konceptet. Målgruppen är den moderna aktiva familjen.
Apollo kommer inte att äga sina familjekoncepthotell.
– Nej, vi har istället långsiktiga samarbeten, säger Nina Hornewall.
Fritidsresor och Ving har haft sina familjekoncept länge. Varför gör ni detta först nu?
– Vi är ett företag med mångfald i vårt DNA och har därför inte velat skapa likriktade koncept. Men nu har vi hittat en lösning där vi tar vara på särarten.
Konkurrenterna välkomnar den nya utamanaren men hissar samtidigt en varningsflagga.
– Kunderna är kräsna idag. De vill ha väl utvecklade koncept och det fixar man inte hur som helst, säger Claes Pellvik, marknadschef på Ving.