– Det är ingen hemlighet att vi inte kan räkna hem så många butiker i och med digitaliseringen. Nu får kunderna många fler butiker som kan hjälpa till vid störningar och till exempel ordna ersättningsbiljetter, säger Thomas Silbersky, marknads- och försäljningsdirektör på SJ.
Försäljningen i de 17 butikerna har minskat till endast 4 procent av SJ:s försäljning. Samtidigt har antalet kundtjänstsamtal minskat med 44 procent till 1,8 miljoner. Därför läggs kundtjänsten i Tranås med 95 anställda. Reitangruppen, med 500 pressbyrå- och 7-Elevenbutiker, har utvecklat ett nytt bokningssystem som kopplas direkt till SJ:s system och ger kunderna möjlighet att köpa tågbiljetter med kort varsel. Personalen på Resias och Big Travels 57 respektive 30 resebyråbutiker kommer att få utbildning av SJ. Johan Rejhagen, marknadschef på Big Travel, tror att samarbetet kommer ge nya kunder som inte bara köper tågresor.
– Det finns en myt att det inte går att tjäna pengar på tågbiljetter. Har man tillräckligt stora volymer är det lönsamt och lägger vi ihop privatresenärernas och affärsresenärernas tågbiljetter har vi det.
Silbersky är förtegen om andra resebyråer som till exempel största privatresebyråkedjan Ticket förekommit i diskussionerna.
– Vi har valt Big Travel och Resia eftersom de finns över stora delar av Sverige och där SJ tidigare hade butiker. Men det bli fler partners i framtiden, säger han.