Annons:

TN Studio Digital: ”De unga skiljer inte på on- och offline”

Ungdomar gör ingen skillnad på on- och offline – och kommunicerar allt mer med bilder. - Det öppnar massor av spännande möjligheter för resebranschen, säger Adam Chrigström, kommunikations- och mediexpert på Ungdomsbarometern, som är en av föreläsarna på TN Studio Digital 9 juni.

Travel News Studio Digital äger rum på Kungliga operan i Stockholm mellan kl 12-17 9 juni. Vårens tema är ”Framtiden är här. Framgångsrika strategier i resebranschen. Travel News fick en pratstund med Adam Chrigström, medie- och kommunikationschef på Ungdomsbarometern, en av de fem föreläsarna på scen.

 Varför ska folk komma och lyssna på dig på Travel News Studio?

–  Till skillnad från vuxna väljer ungdomar medieplattformar och kanaler förutsättningslöst, utan ingrodda vanor och föreställningar om hur saker och ting ”ska vara”. Just att de är early adopters gör dem till en viktig målgrupp att hålla koll på. Kunskapen rustar oss även inför den dag deras beteenden blir mainstream för befolkningen i stort.

 

För de som inte vet – vad är Ungdomsbarometern?

–  Ungdomsbarometern är en analys- och rådgivningsbyrå som i drygt 20 år hjälpt våra kunder förstå och anpassa sig till vad unga målgrupper tycker, tänker och gör. Vår metod är både kvalitativ och kvantitativ och vi genomför varje år ett stort antal studier, både i Sverige och på andra marknader, där den mest kända är den årliga studien som bär samma namn som bolaget. I denna frågar vi drygt 15.000 svenska ungdomar om allt ifrån livets stora frågor till dokusåpor och Instagram. Med denna kunskap i ryggen hjälper vi sedan våra kunder att fatta smarta och väl underbyggda beslut i relation till målgruppen.

 

Vad har resebranschen att lära av era studier?

–  Massor såklart, inte minst vad gäller ungdomarnas syn på sig själva och sin omvärld, för den egna självbilden styr i hög grad var och hur man väljer att resa. Med det sagt går det såklart trender i vilka resmål som är populära, och dessa trender skiljer sig mellan olika grupperingar. Här tangerar vi en av våra hjärtefrågor, nämligen att man varken kan eller bör betrakta unga som en homogen målgrupp. Den kulturella fragmenteringen är idag större än någonsin, och utmaningen framåt blir därför att segmentera smart och att bli bättre på individanpassning

–           

Vilken är den mest spännande utvecklingen när det gäller ungdomars digitala beteenden?

–  I samtal med unga har vi faktiskt märkt hur det blivit allt svårare att fråga om ”digitalt”, för de gör inte någon större skillnad mellan online och offline. De är ju ständigt uppkopplade och endast en liten del av all media de konsumerar/interagerar med levereras genom traditionella kanaler. Men ska man välja ut en enskild trend så får det nog bli skiftet mot ett mer visuellt kommunikationslandskap. Det ska jag berätta mer om på seminariet.

 

Eftermiddagen bjuder även på talare från SAS, Expedia, Airbnb och Travel News.

 

Läs mer och anmäl dig till Travel News Studio Digital här: I priset 1495 kronor exklusive moms ingår lunch, föreläsningar, fika och vinmingel.

 

Kommentarer är stängda.