Annons:

TN Studio Digital: ”Mobil försäljning är mycket mer än en mobilapp”

Expedia investerar över 3 miljarder kronor varje år i teknikutveckling – och mycket av pengarna satsas på mobil innovation. På TN Studio Digital 9 juni berättar deras nordeuropeiska marknadsdirektör Isabelle Pinson varför.

Travel News fick en pratstund med Isabelle Pinson,Senior Director of Market Management Northern Europe, Expedia, inför TN Studio Digital 9 juni på Kungliga Operan.

 Varför ska folk komma och lyssna på dig på TN Studio Digital 9 juni?

–  Som en av de globalt ledande inom rese- och teknologiområdet har vi stor insikt i de senaste trenderna, både för Sverige specifikt och hela världen. Vi lanserar kontinuerligt nya innovationer för att hjälpa till att göra resandet enklare och mer spännande för kunder och hjälper till att driva efterfrågan till våra hotellpartners, och jag ska prata om några av de senaste innovationerna i min presentation.

 Expedia är den största onlineresebyrån i världen, men inte en av de största i Sverige, varför inte?        

– Sverige är en spännande marknad med hög internetpenetration och där onlineresandet växer. Och vi är stora i Sverige och Norden: är Förutom Expedia och Hotels.com är vi majoritetsägare i Trivago, som är den ledande hotelsökföretaget online med närvaro i Sverige. Vi har också köpt Via Travel, numera Via Egencia, som är störst i Norden på affärsresor.

 Hur viktig är den mobila kanalen för Expedia?

–      Den viktigaste utvecklingen är ett märkbart skifte hur konsumenter ansluter till nätet, där smarttelefonen tar över från PC:n. Mobilen är viktig, men vi tror att det är mer än bara ha en mobil app. Förra året investerade vi 3,2 miljarder kronor i teknologi där en avsevärd del investerar i just mobilt. 

 Vilka är de viktigaste trenderna inom mobil försäljning?

– Att det växer. Den mobila kanalen tenderar också att vara mer sista minuten med en stor andel mobila bokare som befinner sig på sitt resmål när de bokar och bokar för en vistelse inom 24 timmar. Trenden är också att det är mer weekendförsäljning.

 Mindre rese- hotellföretag med mycket mindre resurser än ni – vad kan de lära sig av Expedia inom moibl försäljning?

–  Om du driver ett hotell är ett av våra råd att testa, lära sig och förstå vad som fungerar för just ditt hotell. Vi arbetar med partners för att testa fram olika strategier, vad som fungerar för ett hotell i Stockholm är annorlunda än för ett hotell i Östersund.

 

TN Studio Digital 9 juni är ett ypperligt tillfälle för kunskapsinhämtning och nätverkande. Läs mer om övriga talare och anmäl dig här.

 

 

 

Kommentarer är stängda.