– Produktmässigt finns inte så mycket synergieffekter, men vi har bra kompetens från hyrbilssegmentet och kan ge bättre struktur åt Holiday Wheels och utnyttja resurser mer effektivt, säger nytillträdde vd:n Stefan Kärrström.
Han kommer närmast från Low Cost Holiday, men tidigare jobbat mer än tio år med hyrbilar, som Nordenchef på Holiday Autos och på Auto Escape.
Holiday Wheels startades i höstas efter att irländska CarTrawler köpt Holiday Autos, den största hyrbilsaktören hos de stora svenska privatresebyråerna. Låga priser, ett stort utbud av hyrbilar världen över, och inte minst hög närvaro off- och online med lokal support till resesäljare var framgångsreceptet. De nya ägarna valde dock att lägga ned sin återförsäljarverksamhet och enbart fortsätta med direktförsäljning mot privatresenärer. I vakuumet på den svenska marknaden såg några nyckelpersoner från Holiday Autos, bland andra systemutvecklaren Carl-Johan Strandberg, möjligheten att bygga upp en ny hyrbilsmäklare med fokus på B2B-försäljning inklusive bra support till resebyråer. Men starten gick långsamt och i april köpte Steve Perryman Travel-gruppen hyrbilsuppstickaren, som blir ett systerföretag till sportresearrangören.
Steve Perryman ägs av det svenska riskkapitalbolaget Varenne och fastighetsbolaget Holmströmgruppen. Stefan Kärrström är inte den enda med hyrbilskompetens i organisationen. Han har rekryterat Anna Madsen från Interhome som marknadschef för båda företagen. Hon har tidigare liksom Kärrström arbetat på Holiday Autos. I Steve Perrymans styrelse sitter dessutom Magnus af Petersens, nybliven vd för Destination.se, tillika mångårig kollega till Kärrström från både Holiday Autos och Auto Escape. Även Carl-Johan Strandberg kommer att arbeta åt både Holiday Wheels och Steve Perryman, med utveckling av företagens bokningssystem.
– Vi har rivstartat och redan fått in de första kontrakten med resebyråer, och har flera på gång den här veckan, sade Stefan Kärrström till Travel News i slutet på april.