Annons:

Resebranschen tror på hösten

58 procent av de svenska reseföretagen tror på ökad försäljning i höst jämfört med förra året. Det visar Travel News egen konjunkturenkät till branschen.

Det finns positiva tecken om den svenska ekonomin och resebranschen är allt mer optimistisk. 58 procent av rese- och hotellföretagen tror på en ökad försäljning under hösten jämfört med samma period förra året. 14 procent räknar med en försämring under hösten. Det visar Travel News konjunkturenkät som besvarades av nästan 40 större arrangörer, specialarrangörer, resebyråer och hotell.
– Vi känner att konjunkturen håller på att vända. Hösten och nästa år kommer att bli bra, säger en vd på en affärsresebyrå i en skriftlig kommentar till enkäten.
Även Konjunkturinstitutet är optimistiskt. Myndigheten tror att konjunkturen har bottnat och är på väg upp. Efter en svag start på året tror man på ökad tillväxt under fjärde kvartalet i år. Men det dröjer till slutet av 2014 innan arbetslösheten sjunker, enligt deras senaste rapport.
Det är reseaktörer som är mest beroende av försäljning till företag som är de mest optimistiska. Hotellen och affärsresebyråerna behöver inte bekymra sig om den fantastiska svenska sommaren eller oroligheterna i Egypten. Men privatresandet utvecklas också bra, enligt majoriteten av reseföretagen:
– Höstlovet bokar på bra och kundernas favorit är Kanarieöarna. Vi har större kapacitet denna höst och har förlängt några serier jämfört med fjolåret. Men oroligheterna i Egypten kommer att påverka höstresandet, skriver en charterarrangör.
Mer än hälften av resebolagen tror på ökad försäljning nästa år jämfört med i år. Men de flesta charterarrangörer tror på oförändrad försäljning under 2014.
– Det fina vädret i Sverige i år lär dämpa efterfrågan något nästa år. Samtidigt har hushållen en fortsatt god ekonomi och lär fortsätta resa i normal omfattning, skriver en charter-vd.

Chartern befarar ”soleffekt”                       
Mer än hälften av charterbolagen som svarat TN:s konjunkturenkät tror på oförändrad försäljning under hösten. Resten räknar med en försiktig ökning. Den fina sommaren och oroligheterna i Egypten har en avkylande effekt på charterbolagens framtidstro.
– Bra sommar och instabilitet runt om i världen kan ha en dämpande effekt. Men ett stort utbud av attraktiva produkter och attraktiva priser kommer sannolikt att balansera detta och leda till något ökat resande, skriver en vd.
Charteraktörerna har blandade erfarenheterna av sommaren. Några rapporterar ökad försäljning, andra oförändrad eller minskad.
– Det fina vädret i Sverige under sommaren har skapat en viss avvaktan från kunder. Mycket försäljning skedde tätt inpå avresa. Vi kunde ta ut högre priser förra året, skriver en större charteraktör.
Trots utsikten om en förbättrad konjunktur tror nästan tre fjärdedelar av charterbolagen på oförändrad försäljning nästa år i jämförelse med i år.
– Den fina sommaren kommer att leda till färre förbokningar 2014 än i år, vilket i slutändan kommer leda till minskad kapacitet. Ingen av de tre stora charterjättarna har råd att förlora pengar så man kommer att vara försiktig, skriver ett charterbolag.

Storhotellen tror på 2014
Det råder försiktig optimism hos hotellen.  Alla hotell/hotellkedjor i Travel News konjunkturenkät tror på ökad försäljning nästa år.
Även hösten ser bättre ut. Alla redovisar också ökad försäljning i sommar jämfört med förra året.
– Nu har vi hotell på många orter och det är gungor och karuseller. I Stockholm märks ökad kapacitet och där sjunker priserna. I övrigt ser Sverige ut att ha haft ungefär samma turistströmningar som tidigare år. Det fina vädret gör att några orter tappar och andra ökar, skriver en vd på en hotellkedja.
Fyra av sex hotellkedjor som svarade på enkäten tror på ökad försäljning i höst.
– Förra hösten var oväntat svag, men vi bedömer att efterfrågan finns där nu och att marknaden sätter fart, skriver en hotellkedja.
Samtidigt upplever flera hotellaktörer att det är svårt att bedöma konjunkturutvecklingen.
– Konjunkturen ser ut att ta fart, men företagen är försiktiga och det kan dröja innan resandet ökar igen. Vi brukar se en fördröjning innan en konjunkturuppgång satt sig, skriver hotell-vd:n.
När det gäller nästa år är alla hotellbolagen optimistiska. Alla tror att försäljningen kommer att öka något.
– Vi bedömer att efterfrågan tar fart redan från hösten och att marknaden fortsätter att utvecklas positivt också 2014, skriver försäljningschefen på en hotellkedja.

Vinden vänder för Affärsresebyråerna
Efter en tvekande sommar, som alltid är lågsäsong för tjänsteresor,  är affärsresebyråerna positiva inför framtiden. Nästan 80 procent av affärsresebyråer i Travel News konjunkturenkät tror på ökad försäljning i höst.
Försäljningen i somras minskade för nästan hälften av affärsresebyråerna. Men i höst tror fler än tre fjärdedelar på ökad försäljning.
Affärsresebyråerna känner att konjunkturen håller på att vända.
– Vi ser en ökad efterfrågan på vårt erbjudande att kombinera online och personlig service, skriver en vd för en affärsresebyrå.
Nästa år ser det ännu ljusare ut. Åtta av nio affärsresebyråer som svarat på enkäten tror på ökad försäljning då.
Ett par affärsresebyråer tror till och med att försäljningen ska öka mycket.
– Det finns ett ökat behov av att träffas och göra affärer, skriver en vd.
För privatresebyråerna var sommaren bättre än för affärsresebyråerna, men förväntningarna för hösten är lägre ställda. 50 procent av privatresebyråerna tror ändå på ökad försäljning i höst. Ett par resebyråer som har haft en bra sommar pekar ut USA-resor som en positiv faktor.
Dock finns oro för att den varma svenska sommaren kommer att minska reslusten nästa år.
– Den här sommaren kommer troligen att påverka att man kanske inte bokar en sommarresa nästa år. Förhoppningsvis kompenseras det av att konjunkturen blir bättre och att man känner att man har mer pengar i plånboken. Kanske blir det fler weekendresor, skriver en privatresebyrå.

 

Kommentarer är stängda.