Annons:

7 av 10 svenskar semesterskryter på Facebook

Ovanliga resmål populäraste skrytobjekten i sociala medier.

Det visar en undersökning som Expedia har gjort bland 3 000 av sina kunder.

– Att sociala medier och resande går hand i hand är det nog många som har upplevt. Facebook, Twitter och Instagram är den nya tidens vykort och fotoalbum, säger Susanne Svensson, marknadschef på Expedia i Norden.

Men det finns nationella skillnader. Bland de svenska respondenterna uppger 70 procent att de delar sina reseupplevelser i sociala medier. Norrmännen är ännu flitigare, 73 procent, svarar att de delar sina semesterupplevelser. Danskarna är desto mer återhållsamma. Endast 57 procent delar semestern i sociala medier.

Bland de svenska resenärerna är det framför allt personer under 30 år som är de mest aktiva. I åldersgruppen 18–29 år uppger 77 att de är positiva till att dela sina upplevelser från resan. Det kan jämföras med personer över 70 år där 55 är villiga att göra detta.

Det finns också skillnader mellan svenska kvinnor och män. Männen delar främst reseupplevelser för att ”inspirera och ge tips”. Kvinnorna kvinnorna delar i första hand för att ”visa andra vad man gör”.

De uppdateringar som får flest att trycka på gilla-knappen är ”någon som gör något ovanligt eller besöker en annorlunda plats”.

 

Kommentarer är stängda.