– Det här segmentet är kraftigt eftersatt. Vi kommer att lansera en för marknaden ny kommersiell strategi och vår innehållsleverantör är en tidigare samarbetspartner till Holiday Autos, säger Carl-Johan Strandberg på Holiday Wheels. Han har tidigare utvecklat det nordiska bokningssystemet hos både Holiday Autos och Auto Escape.
Om några veckor kommer fler namn, inklusive den nordiske försäljningschefen, att bli klara.
Holiday Autos har varit den viktigaste hyrbilsförmedlaren för de stora svenska privatresebyråerna. Låga priser, ett stort utbud av hyrbilar världen över, och inte minst hög närvaro off- och online med lokal support till resesäljare.
– Deras support har funkat väldigt bra, något som det inte gör hos alla, säger Martin Durnik, marknadschef på Ticket Privatresor.
Nu måste Ticket och övriga resebyråer hitta nya leverantörer eller utveckla samarbetet med redan befintliga hyrbilspartners. Men valet är inte självklart. Hyrbilsbrokern Auto Escape gjorde en inbrytning i Norden för några år sedan, men har inte lokalt supportkontor i dag. Inte heller Auto Europe, som Resia har avtal med, har någon närvaro i Norden.
Vid TN:s pressläggning hade inte Ticket bestämt sig för ny hyrbilsleverantör. Travel Support Partners (f d Travelnet) privatresebyråer använder sig av Auto Escape. Resia ska utveckla samarbetet med Auto Europe och Avis på privatsidan, som man haft avtal med parallellt med Holiday Autos.
– Men kortsiktigt blir det förstås störningsmoment i försäljning, säger Resias försäljningsdirektör Bo Jakobsson.
Etableringen av nya Holiday Wheels följs med intresse från resebyråerna.
– Det är kul att de agerar, men för tidigt att säga om det är intressant för oss, säger Martin Durnik.