Enligt originalplanerna skulle det nya tåget sättas in i trafik i mitten av 2010. Sedan skulle det sättas in efter sommaren 2011. Och så skulle de första turerna med det nya tåget börja gå en 11 december 2011. I dag kan SJ inte säga när tåget kan tas i bruk.
– Vår förhoppning var att leveransen skulle ske i höstas och att vissa turer skulle gå från den 11 december 2011. Men inga leveranser har gjorts. Och vi kräver 2 500 felfria mils gång av varje tåg, innan vi tar emot dem, säger Sven-Ingvar Håkansson, presskommunikatör på SJ.
Tågtillverkaren Bombardier hoppas nu kunna leverera de första tågen i slutet av januari. Enligt dem är det framför allt konstruktionen av tågets restaurangavdelning som försenar leveransen.
– Vi kör åtta tåg nu i Sverige, på sträckor som ingår i de 2 500 mil som vart och ett av de 20 tågen ska ha gått felfritt innan vi lämnar över dem till SJ. Det är ett antal mjukvarubuggar som har ställt till problem. Detaljer som resenärerna inte märker men som ändå är tekniska fel. Vi räknar dock med att kunna leverera tågen i slutet av januari. Sedan är det SJ som bestämmer när tågen ska sättas in i trafik, säger Bombardiers svenske projektledare Henric Landell.