Den 1 april planerar Swedavia att införa en angöringsavgift på Arlanda som inte undantar bussar som använder miljövänligare drivmedel. Det blir spiken i kistan för Flygbussarnas Supershuttle.
Supershuttle startades av Flygbussarna i början av 2011 som ett alternavit till taxi eller egen bil. Planen var att övergå till franchiseverksamhet under nuvarande kvartal.
– Satsningen på Supershuttle i Sverige har i stort utvecklats som planerat och prognosen var att lönsamhet skulle kunna nås inom ytterligare något år. Men när Swedavia nu har aviserat att miljöfordon kommer att beläggas med en avgift som nästan är lika hög som för dieseldrivna bussar kullkastas möjligheterna att göra trafiken attraktiv för franchisetagare, säger Flygbussarnas vd John Strand.
Supershuttles trafik upphör den 31 mars. Den nya avgiften påverkar också Flygbussarnas övriga trafik.
– Swedavia gör ett stort misstag. Både Supershuttle och våra vanliga flygbussar till Arlanda körs enbart på miljövänligt bränsle. När vi nu tvingas minska den trafiken ökar istället biltrafiken vilket gör det svårare för Swedavia att hålla nere Arlandas utsläppsnivåer, säger John Strand.