Familjen Svantesson bokade semester med Ving på ett paradishotell med eget vattenland i Egypten, skriver Aftonbladet. Två veckor före avresa fick de veta att hotellet inte var färdigbyggt, men att de skulle få bo på ett närliggande hotell och att vattenlandet gick att använda. Väl på plats var det nya hotellet överbelagt, hade kackerlackor och råttor i restaurangen och en trasig pool där resenärer skar sig på fötterna. Vattenlandet gick inte alls att använda.
Sammanlagt 14 anmälningar mot Ving angående denna resa kom in till Allmänna reklamationsnämnen, ARN. Kunderna har fått rätt i samtliga fall och ARN rekommenderar att Ving betalar tillbaka 75 procent av reskostnaden i 13 fall samt hela summan i det sista fallet.
– Tanken var att de skulle bo i den del som skulle hinna bli klar. Nu blev det mer försenat än någon kunde tro, svarar Barbro Holmberg, informatör på Ving, på frågan varför Ving sålde resor till ett hotell som inte var färdigbyggt.
Ving hade betalat tillbaka 20 procent av resornas pris vid ombokningen till ersättningshotellet och sedan ytterligare 30 procent, men kommer att följa ARN:s rekommendation.
– Vi är jättenöjda att vi som ”små” hade möjligheten att påverka. Pengarna är egentligen ingenting, det bästa är att vi har visat att man faktiskt kan vinna mot de stora jättarna, säger Malin Svantesson som är en av de drabbade resenärerna.