Svenska Loreens jordskredsseger i Eurovision har redan fått effekt på resandet till Sverige enligt flygjämförelsesajten Skyscanner. Dagarna efter finalen har antalet flygsökningar till Sverige från Europa ökat 52 procent jämfört med samma datum ifjol. Värst är britterna vars sökningar ökat med 103 procent.
– Antingen så älskar eller hatar man Eurovision Song Contest. Oavsett vilket, går det inte att blunda för det faktum att fler lockas av att resa, speciellt till de länder som hamnar högt upp i tävlingen, säger Linda Edstrand, Skandinavienchef på Skyscanner.
Hemma i Sverige blev det genast förvirring kring var nästa års final ska arrangeras eftersom Stockholm samtidigt står värd för VM i ishockey. SVT har varken hunnit få en formell förfrågan att arrangera tävlingen eller bestämma vilken stad som får äran.
När Stockholm stod värd år 2000 efter Charlotte Perellis vinst räknade Stockholm Visitors Board ut att tävlingen inbringade 77 miljoner kronor i reda pengar, skriver SvD. Men nästa år kommer 42 länder att delta, jämfört med 24 länder år 2000, och antalet tv-sändningar har utökats från en till tre vilket skulle öka intäkterna markant. Stockholms handelskammare beräknar därför en vinst mellan 150 till 160 miljoner kronor, men Stockholm Visitors Boards vd Peter Lindqvist menar att vinsten skulle bli betydligt högre än så, även om man bara räknar den faktiska turistomsättningen.
– Men därutöver tillkommer ett pr-värde som är enormt mycket högre än det faktiska värdet. Ett bra arrangemang ger Stockholm, och Sverige, en goodwill som man vinner på i alla möjliga sammanhang, säger Peter Lindqvist.