Det betyder att hela TUR samlas på ett enda plan.
– Vi vill skapa ett tryck på mässhallen. Flödesmässigt är det också fördelar med närhet mellan Sverigedelen och fackdelen, säger Lisa Callert, ny mässansvarig för TUR på Svenska Mässan.
Hon är ny på posten efter att tidigare mässansvarige Per Magnusson, som startade TUR:s förändringsarbete 2010, valt att lämna över stafettpinnen. Efter fem år med TUR, varav fyra som ytterst ansvarig, har orken trutit. Kräftgången besöks- och utställarmässigt de senaste tre åren i kombination med det stora förnyelsearbetet har varit tufft.
– Jag har väldigt höga krav på mig själv, och ibland måste min fru trott att jag har haft en älskarinna eftersom jag suttit till tio på kvällarna på jobbet många gånger. Jag är glad att vi har hittat Lisa som tar över, säger Magnusson, som nu kommer att anta nya utmaningar inom Svenska Mässan.
Beslutet att stänga övervåningen och koncentrera mässan till nedre planet togs i början på sommaren innan Lisa Callert, tidigare försäljningsdirektör på Congrex, tillträdde. En av hennes primära uppgifter är att locka tillbaka reserelaterade företag till fackpaviljongen,
– Vi vill locka tillbaka hotell, transportörer, kongress- och konferensföretag, finans- och teknikbolag som vi inte har sett på mässan på ett tag och som bara är intresserade av fackdagarna, och erbjuda dem ett mer flexibelt och kostnadseffektivt sätt att delta.
Samtidigt öppnar mässan för en ny sorts mässdeltagande för utställare som inte vill ställa ut på branschdagarna utan bara vara med på allmänhetens dagar på helgen.
– Vi vill utveckla mässan som försäljningsplats och trycka ännu mer på att besökarna kan göra klipp på resor.
Före sommaren kom beskedet att den norska resemässan Reiseliv läggs ner, ett bevis på det tuffa läget för resemässor i Norden. Men Per Magnusson tror att TUR kan dra nytta av norska konkurrentens fall.
– Vi kan kanske få lite fler norska utställare, men framför allt locka fler fackbesökare, eftersom TUR är den enda stora och viktiga resemässan i Norden.