Annons:

Nedskärningar hos Visit Sweden

Regeringens höstproposition innebar ett minskat statligt anslag till Visit Sweden, som nu måste säga upp 20 medarbetare.

Visit Sweden fick i regeringens höstproposition ett tilläggsanslag på 30 miljoner kronor, istället för som tidigare 50 miljoner kronor, vilket innebar ett totalt anslag på 120 miljoner kronor. Kommunikationsföretaget tvingas därför att dra ner på verksamheten. Det innebär bland annat att antalet anställda och konsulter ska minska med cirka 20 personer, från dagens 110 personer. 
– Denna neddragning är tråkig för svensk besöksnäring som investerar mer än någonsin i destinationsutveckling och marknadsföring på den internationella marknaden. Men inom Visit Sweden ska vi göra vårt bästa för att skapa framgångsrik marknadskommunikation för Sverige och svensk turism, säger Thomas Brühl.
De huvudsakliga förändringarna hos Visit Sweden är:
– Aktiviteter mot segmentet företagsmöten begränsas genom att dra ner på relationsmarknadsföringen mot agentledet. Mötesindustrin kommer fortsatt stödjas av Visit Swedens generella imagemarknadsföring av Sverige.
 – Visit Swedens medfinansiering i samarbetsprojekt och partnerskap med besöksindustrin kommer att fortsätta, dock med en lägre finansieringsgrad per partnerskap än tidigare.
– Visit Swedens utvecklingsprojekt kommer att minskas.
– Anställda och konsulter inom Visit Sweden minskas med cirka 20 tjänster.

Kommentarer är stängda.