Det är en del av Pow Wows strategi att stärka sin position inom MICE-segmentet. Förstagångsbesökarna bland mötesköparna erbjuds gratis deltagande i mässan.
– I år kom tio nordiska mötesköpare till Pow Wow, nästa år är målet 25. Mässan har en stark global position inom leisuresegmentet, men våra amerikanska utställare och partners vill nå mötesindustrin och där är Norden en viktig marknad, säger Michael Martin, internationell marknadschef på Pow Wow.
Pow Wows marknadsföringsoffensiv mot MICE-industrin, som inkluderar har möjligggjorts av extra finansiering från det amerikanska handelsdepartementet. USA är den största internationella destinationen för de nordiska länderna, och 48 procent av resenärerna reser i affärer och möten.
– Några av de branscher som är intressanta ur ett mötesperspektiv är läkemedelsindustrin, IT/telekom, fordonsindustrin och designindustrin, säger Karin Gert Nielsen på Atlantic Link, som har uppdraget att locka de nordiska mötesköparna till Pow Wow.
Varför har ni inte lyckats locka MICE-segmentet till Pow Wow tidigare?
– Mötesindustrin har två stora mässor i Europa, där amerikanska utställare givetvis finns på plats. Pow Wow är känt som en mässa för privatresande och stora påkostade fester. Men besökare som varit där vet att det görs otroligt mycket affärer där. Det genomförs 80 000 möten under mässdagarna, säger Michael Martin.
För den svenska marknaden sammanfaller satsningen från Pow Wow lägligt med ett rekordstort intresse för USA som destination. Förra året reste 438 000 svenskar till USA, en ökning med 18 procent. För hela Norden och Baltikum är motsvarande siffror 1 161 000, en ökning med 12 procent.