Annons:

Tigerstatus på svensk turism

Samtidigt som varuexporten minskar har Sverige sålt allt fler tjänster inom turism till utlandet. Exportrådet ger nu tigerstatus till tillväxten inom tjänsteexporten.

Medan försäljningen av svenska varor minskar i utlandet så har försäljningen av svenska tjänster ökat. Tjänstefieringen är enligt experter här för att stanna, i alla fall på lång sikt, skriver Svenska Dagbladet. Turism är den enskilt största andelen av tjänsteexporten. 
 
Tjänsteexporten utgör en tredjedel av den samlade exporten, och som nation har Sverige snabbt stärkt sin position på världsmarknaden. Sedan slutet av 1990-talet har Sveriges andelar på världsmarknaden för tjänster ökat kraftigt. Under samma period är den årliga tillväxten i exporten av tjänster betydligt högre än genomsnittet för OECD-länder.
 
– Tjänsteexporten har väldigt stor betydelse, den står för 15 procent av BNP så det är viktiga inkomster för Sverige. Fortsätter nedgången i konjunkturen ser det dystrare ut för försäljningen framöver men det är svårt att tänka sig annat än att exporten av tjänster på lång sikt forstätter att växa snabbare än den av varor, säger Mauro Gozzo, chefsekonom på Exportrådet till Svenska Dagbladet. 

I fasta priser har tjänsteexporten haft en genomsnittlig årlig tillväxt som Exportrådet ger tigerstatus – över 8 procent mellan 1995 och 2009. En tillväxt som fortsatt. Under första halvåret i år stannade varuexporten i löpande priser på minus 0,5 procent medan tjänsteexporten ökade med mer än 9 procent.

Kommentarer är stängda.