Annons:

Visit Sweden säger upp 20 anställda

När antalet turister i Sverige minskar svarar regeringen med att krympa anslagen till Visit Sweden med 20 miljoner kronor.

Konsekvensen blir uppsägningar av 20 anställda och att Visit Sweden slutar att bearbeta affärsresemarknaden.
– Vi är förvånade. Regeringen satsar pengar på att utveckla flera destinationer i Sverige sedan minskar de anslagen för att marknadsföra dem, säger Thomas Brühl, vd för Visit Sweden.
Ungefär hälften av Visit Swedens budget kommer ifrån staten och resten bidrar destinationer och besöksnäringen med. Samtidigt som Visit Swedens anslag krymps visar statistik från SCB att antalet gästnätter från utlandet minskade med 2,8 procent eller närmare 180 000 gästnätter under sommarperioden juni till augusti.
– Vi kommer att fokusera på att locka privatresenärer till Sverige för att bli ännu bättre på det. Vi får tyvärr sluta att bearbeta affärsresenärer, säger Thomas Brühl.
Men han är inte särskilt bekymrad över sommarens nedgång av gästnätter från utlandet. Under sommaren 2011 minskade antalet gästnätter för att på helåret nå den högsta nivån någonsin.
– Vi måste ta nedgången på allvar, men även om antalet gästnätter minskade i somras fortsatte logiintäkterna på hotellen, stugbyarna och vandrarhemmen att öka totalt sett. Och det är för tidigt att uttala sig om helåret.
Trenden är att resenärerna bokar campingar och stugor allt senare och då fick säkert sommarens dåliga väder många att byta resmål. Det dåliga ekonomiska läget på utlandsmarknaderna påverkar också siffrorna, enligt Thomas Brühl.
På Stockholm Visitors Board, som arbetar med att få kongresser och event till Stockholm, kan de på kort sikt leva med att Visit Sweden helt lämnar ansvaret för affärsresenärerna till dem, enligt vd:n Peter Lindqvist.
– Stockholm är starkt. Men ska vi klara framtida mål att öka med 50 procent på nio år hade det varit bra om Visit Sweden hade fått mer eller åtminstone fått behålla sina medel, säger han.
Större delen av Visit Swedens budget går till marknadsföring av Sverige. Minskade resurser betyder därmed mindre reklam och färre människor att hantera reklamen.
Urban Lindstedt

Kommentarer är stängda.